- Heiner Müller, Szosa Wołokołamska
reżyseria, scenografia i opracowanie muzyczne: Barbara Wysocka / Teatr Polski we Wrocławiu
W czasie II wojny światowej na tytułowej szosie został zatrzymany niemiecki pochód na Moskwę. W przedstawieniu Barbary Wysockiej jest ona symbolem końca, z którego nie ma ucieczki. Uwięzieni tutaj bohaterowie muszą sami zmierzyć się we własnej świadomości z bolesnymi doświadczeniami historii. Są bezimienni, jak niezliczone ludzkie jednostki dotknięte przez systemy totalitarne. Ich indywidualne losy zostają unieważnione w obliczu wielkich wydarzeń historycznych.
5.04, godz. 17.00, 20.30
Teatr Polski
- Henryk Sienkiewicz, Trylogia
reżyseria i opracowanie muzyczne: Jan Klata / Narodowy Stary Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie
Jan Klata znów wystawia na próbę polskie mity, wartości i stereotypy. Tym razem sprawdza ich siłę i aktualność, biorąc na warsztat Trylogię Henryka Sienkiewicza – a raczej wybrane wątki z każdej z trzech części epickiego dzieła. Dla reżysera Trylogia jest przede wszystkim opowieścią o wydumanej, skłamanej przez Sienkiewicza polskości, której na nowo należy się przyjrzeć u progu XXI wieku.
9.04, godz. 19.00
10.04, godz. 19.00
Teatr Polski
- Bożena Keff, Utwór o Matce i Ojczyźnie
reżyseria, scenografia: Marcin Liber / Teatr Współczesny w Szczecinie
Prapremierowe wystawienie dramatu Bożeny Umińskiej-Keff to spojrzenie na wydarzenia historyczne z kobiecej perspektywy, ale też postawione z siłą pytania o syndrom traumy przekazywany z pokolenia na pokolenie, polski antysemityzm czy niechciane obowiązki wobec przeszłości. Dwie bohaterki: matka Meter i córka Usia tkwią w toksycznym związku pełnym uprzedzeń, rasizmu i wspomnień z przeszłości. Uratowana z Zagłady Matka staje się dla córki wiecznym wyrzutem sumienia, harpią, która nie pozwala swobodnie decydować o własnym życiu.
6.04, godz. 20.00
7.04, godz. 18.00, 21.00
8.04, godz. 18.00
Teatr Powszechny, Scena 200
Wydarzeniem specjalnym WST będzie spektakl wyreżyserowanego przez laureata Nagrody im. Konrada Swinarskiego za sezon 2009/2010, przyznawanej przez miesięcznik Teatr.
- Nicola Badalucco, Enrico Medioli, Luchino Visconti, Zmierzch bogów
reżyseria: Grzegorz Wiśniewski / Teatr Wybrzeże w Gdańsku
Adaptacja scenariusza filmowego o upadku wielkiego niemieckiego rodu von Essenbecków w momencie narodzin faszyzmu w międzywojennych Niemczech. Analiza początku świata, który zniszczył wszelkie wartości, nakręcając w zamian za nie spiralę zbrodni i zła. Klaustrofobiczna, brutalna i krwawa historia zmierzchu mieszczańskiej rodziny, w której pod osłoną klasy kryją się prawdziwe demony, jest jednocześnie próbą zadania ponadczasowych pytań: o człowieczeństwo, władzę i rodzinę.
3.04, godz. 19.00
Teatr Polski
WAŁBRZYCH FEST
Monograficzny przegląd przedstawień z Teatru im. Jerzego Szaniawskiego w Wałbrzychu, uznawanego za jeden z najciekawszych ośrodków życia teatralnego w Polsce.
- Paweł Demirski, Był sobie Andrzej Andrzej Andrzej i Andrzej
reżyseria: Monika Strzępka
Duet Monika Strzępka–Paweł Demirski rozprawia się z polskimi elitami artystycznymi i intelektualnymi w trakcie pogrzebu najsłynniejszego architekta zbiorowej wyobraźni, polskiego zdobywcy Oscara. Trafiają tu gwiazdy jego filmów, rywalizujący z nim reżyserzy, politycy i zwykli widzowie. Zamiast uroczystości rozpoczyna się zbiorowa dyskusja z masowymi gustami, krytykami, politykami i autorytetami kultury, które bez zastanowienia przyklaskują pomysłom neoliberalnych ekonomistów.
7.04, godz. 20.00
8.04, godz. 17.00, 21.00
Teatr Studio
- sclerosis multiplex, Dynastia
reżyseria: Natalia Korczakowska
Natalia Korczakowska wraca do jednego z najpopularniejszych seriali amerykańskich, który kształtował wyobraźnię i gust Polaków na początku lat 90. Wątki historii rodziny Carringtonów służą jej do zdemaskowania mitu o amerykańskiej krainie wiecznej szczęśliwości. Czytając scenariusz serialu przez wątki z Czarodziejskiej góry Tomasza Manna i Filokteta Sofoklesa, reżyserka buduje opowieść o chorobie wstydliwie ukrywanej za idealnym obrazem kapitalistycznego społeczeństwa.
10.04, godz. 17.00, 20.00
Teatr Studio
- Jolanta Janiczak, James Bond: – Świnie nie widzą gwiazd
reżyseria: Wiktor Rubin
Najsłynniejszy tajny Agent Jej Królewskiej Mości rozpracowany i zdekonstruowany. W kolejnym przedstawieniu z wałbrzyskiego cyklu Znamy, znamy seria filmów z Jamesem Bondem zostaje na nowo odczytana. W świecie wypełnionymi islamskimi terrorystami i silnymi kobietami, Bond okazuje się żałosnym bohaterem zakleszczonym w narzuconej mu roli. To kobiety ośmieszają i demaskują seksizm oraz wyolbrzymianą ponad miarę agresję bondowskiej serii.
12.04, godz. 19.00
Teatr Studio
- Paweł Demirski, Niech żyje wojna!!!
reżyseria: Monika Strzępka
Przeniesiona na deski sceny historia Czterech pancernych i psa ujawnia, jak złudne i ideologicznie zniekształcone bywają potoczne poglądy na wydarzenia historyczne. Paweł Demirski i Monika Strzępka otwierają na nowo dyskusję na tematy, które wydawałyby się dawno zamknięte, a jednak okazują się nieznośnie aktualne. Prowokują, ale jednocześnie uzmysławiają widzom, że wojna w każdej postaci, nawet podana jako atrakcyjne medialnie widowisko, jest czystym złem.
3.04, godz. 20.00
4.04, godz. 18.00, 21.00
Teatr Studio
- Olga Tokarczuk, Olga Tokarczuk z Wałbrzycha: Gniew, spektakl
adaptacja, reżyseria: Bartosz Frąckowiak
Spektakl przygotowany w ramach XI Wałbrzyskich Dni Dramaturgii to opatrzona muzyką na żywo opowieść o tajemnicy znikania dręczycieli zwierząt – a jednocześnie postawione w formie thrillera kryminalnego pytanie o przyzwolenie na krzywdę innych istot. Groteskowy, zabawny i jednocześnie marzycielski spektakl jest też rozważaniem nad brakiem miejsca dla zwierząt w tradycji katolickiej opartej na współczuciu dla innych istot.
5.04, godz. 18.00, 21.00
Teatr Studio
- Olga Tokarczuk, Prowadź nas przez kości umarłych, instalacja
adaptacja, reżyseria: Łukasz Chotkowski
Łukasz Chotkowski, zainspirowany fragmentami prozy Tokarczuk i Elfriede Jelinek poświęconymi ludzkiej cielesności, zmienia scenę w świątynię, a sztukę w ceremonię ku czci istoty ludzkiej. Zadaje pytania: jak traktujemy własne ciało, czy potrafimy wyzbyć się jego ograniczeń? Uczestnicy ceremonii, żywe posągi, odbywają przez widzami spowiedź istot, które nie mogą się pogodzić z przemijaniem. Projekt bliźniaczy do Gniewu, powstał również w ramach XI Wałbrzyskich Dni Dramaturgii.