mWST – DLA MŁODZIEŻY I DOROSŁYCH
Scena czytana
Czytania najnowszych dramatów dla młodzieży (Derby Piotra Bulaka, Pacamambo Wajdi Mouawanda, Szczurzysyn – jeden akt o nienawiści Roberta Jarosza) reżyserowane przez Waldemara Raźniaka. Po każdym z nich odbędą się dyskusje na temat oczekiwań młodych ludzi wobec teatru oraz problemów poruszanych w prezentowanych dramatach. Cykl przygotowany przez poznańskie 12.04, godz. 17.00
13.04, godz. 17.00
14.04, godz. 17.00
Instytut TeatralnyCentrum Sztuki Dziecka specjalnie dla mWST.
Zapisy: mwst@instytut-teatralny.pl z dopiskiem: scena.
- Szturm na szkoły – porozmawiajmy o biedzie
Wzorem pokolenia Marca ’68 i Klubu Poszukiwaczy Sprzeczności młodzi organizatorzy chcą namówić młodzież do dyskusji o aktualnych problemach społecznych, stworzyć atmosferę intelektualnego niepokoju i zaangażowania. Spotkanie z Henryką Krzywonos–Strycharską i dr. Maciejem Gdulą będzie dotyczyło książki Bieda. Przewodnik dla dzieci Hanny Gill–Piątek i Henryki Krzywonos–Strycharskiej.
7.04, godz. 20.00
Instytut Teatralny
Zapisy: mwst@instytut-teatralny.pl z dopiskiem: spotkanie.
- Warsztaty – Otworzyć tabu. Teatralny recykling trudnych tematów
Warsztat przygotowany przez Stowarzyszenie Pedagogów Teatru, skierowany do osób pracujących na co dzień z dziećmi. Uczestnicy zajęć zapoznają się z metodami pracy, które przez improwizację i zabawę umożliwiają oswojenie trudnych tematów określanych zazwyczaj jako nie dla dzieci.
6.04, godz. 16.00–19.00
Instytut Teatralny
Zapisy: mwst@instytut-teatralny.pl z dopiskiem: warsztat tabu.
- Konferencja – Ciiii…To temat nie dla dzieci
Konferencja dotycząca trudnych tematów w sztuce dla dzieci. Dyskusja teoretyków i praktyków poświęcona będzie rozumieniu pojęcia tabu w przedstawieniach zaproszonych na małe Warszawskie Spotkania Teatralne. Spotkanie otworzy Henryka Krzywonos-Strycharska.
6.04 godz. 10.00–15.00
Instytut Teatralny
Potwierdzenie udziału: mwst@instytut-teatralny.pl z dopiskiem: konferencja.
WST – IMPREZY TOWARZYSZĄCE:
- Chór kobiet
Nowoczesna forma teatru chórowego. Libretto wykorzystuje różne teksty kultury, między innymi: fragmenty Antygony, dzieł Barthes’a, Agambena; frazy codziennego języka – reklam, kuchennych recept, fragmenty filmów i baśni. Nowoczesny chór tragiczny tworzony jest przez kobiety różnych zawodów i w różnym wieku. Podważa klisze językowe i odsłania język w jego ideologicznym wymiarze, przemawia słowami tekstów wykluczonych.
Dramat nowożytny zerwał z chórem, przez co pozbawił się pewnego wymiaru tragiczności. Musimy przywrócić chór scenie, znaleźć nowe formy jego teatralnej obecności; musimy przywrócić kobiety chórowi. Chór kobiet będzie krzyczał, szeptał i śpiewał. Słowa potraktuje jak muzykę. Język przemieni w głos – uruchomi jego subwersywną siłę (Marta Górnicka.
Koncept, reżyseria: Marta Górnicka, partytura EIN
Produkcja: Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego.
4.04, godz. 22.00
5.04, godz. 20.00
Instytut Teatralny
- Dramaturgia plakatu
Funkcja plakatu teatralnego wykracza daleko poza zwykłą informację o spektaklu: jest jego pierwszym interpretatorem i komentatorem. Rozumiejąc tę specyfikę Teatr Dramatyczny m. st. Warszawy im. Gustawa Holoubka, od początku istnienia rozpoczął systematyczną działalność edytorską. Plakaty do jego przedstawień tworzyli najznakomitsi polscy plakaciści: Jan Lenica, Henryk Tomaszewski, Franciszek Starowieyski, Roman Cieślewicz, Jan Młodożeniec czy Waldemar Świerzy. Dramaturgia plakatu – wystawa plakatów Teatru Dramatycznego m. st. Warszawy im. Gustawa Holoubka – to unikalny zapis graficznej działalności teatru, która stanowi integralną część jego działalności scenicznej. Plakaty starsze zostaną na niej zestawione z nowszymi, autorstwa najmłodszego pokolenia plakacistów m.in. Joanny Górskiej i Jerzego Skakuna, Roberta Czerniewskiego czy Bartka Arobala, stwarzając im pole do dialogu.
Organizator: Teatr Dramatyczny m. st. Warszawy im. Gustawa Holoubka, Muzeum Plakatu w Wilanowie.
15.04 – 19.06
Muzeum Plakatu w Wilanowie
- Générique, Napisy końcowe, Credits – performatywny dialog pomiędzy aktorami a publicznością
Akcja performatywna, która inscenizuje relację między aktorami a widzami fikcyjnego przedstawienia. Siedzący na scenie aktorzy odpowiadają na pytania i komentarze na temat spektaklu, który nigdy się nie wydarzył i którego publiczność nigdy nie widziała. Rozmowa pozwala na wspólne stworzenie narracji nieistniejącego przedstawienia.
Akcja Générique pochodzi ze strony www.everybodystoolbox.net, gdzie gromadzi się gry i dyskusje o partycypacji, teatrze tworzonym odśrodkowo, teatrze konceptualnym i krytycznym, emancypacji widzów czy negacji iluzji. W projekcie wezmą udział aktorzy, m.in. Magdalena Gnatowska, Marta Ojrzyńska, Krzysztof Zarzecki, którzy często pojawiają się w pracach artystów współczesnych, co zmienia i narusza status ich zawodu oraz sposób jego interpretacji. Po akcji Bojana Kunst wygłosi wykład: Looking at something, which is not there. On various forms of laborious spectatorship. Patrzeć na coś, czego nie ma. O różnych formach pracy widza.
organizator: Muzeum Sztuki Nowoczesnej, Warszawskie Spotkania Teatralne
14.04, godz. 18.00
Muzeum Sztuki Nowoczesnej
- Grotowski, Flaszen – pokaz filmu
Pokazy filmu dokumentalnego w reżyserii Małgorzaty Dziewulskiej. Podróż śladami Jerzego Grotowskiego – wybitnego reformatora XX-wiecznego teatru. Po Wrocławiu Grotowskiego oprowadza widzów współtwórca Teatru Laboratorium, Ludwik Flaszen. Jego opowieść o przyjaźni z reżyserem, wspólnych fascynacjach i poszukiwaniach twórczych przeplata się z fragmentami rejestracji spektakli, programów telewizyjnych i filmów dokumentalnych oraz niepublikowanymi dotąd zdjęciami. Pozwala to widzowi uchwycić fenomen Laboratorium w kontekście historycznym.
Film jest gatunkiem eseju dokumentalnego. Zawiera minimum wyjaśnień historycznych, a jest raczej refleksją nad siłą idei Grotowskiego i ich znaczeniem dzisiaj. Chciałam dotknąć wielkiej tajemnicy, bez oceniania i okrągłych formuł (Małgorzata Dziewulska, eseistka, reżyserka).
9.04, godz. 17.00
Instytut Teatralny
- 20 X WST. Warszawskie Spotkania Teatralne 1965-2010 – prezentacja książki Magdaleny Raszewskiej
Skąd się wzięły Warszawskie Spotkania Teatralne? Jaka jest historia i legenda jednego z najstarszych festiwali w Polsce? Dlaczego WST budziły tak wielkie emocje? Kto brał w nich udział po jednej i po drugiej stronie rampy? Kto je tworzył? Jak wyglądało życie festiwalowe? O tym wszystkim pisze Magdalena Raszewska w książce 30 x WST. Warszawskie Spotkania Teatralne 1965-2010, przygotowanej specjalnie na jubileuszową edycję.
2.04, godz. 17.00
Instytut Teatralny
- Polish Theatre Showcase
Polish Theatre Showcase to prezentacja polskiego teatru adresowana do zagranicznych kuratorów, producentów, dyrektorów teatrów i festiwali oraz krytyków. W tym roku Polish Showcase odbędzie się w poszerzonej formule. Część warszawską (3-7 kwietnia 2011) poprzedzi część poznańska (30 marca-3 kwietnia). Część poznańska będzie prezentacją twórczości Janusza Wiśniewskiego – reżysera, scenografa, dyrektora naczelnego i artystycznego Teatru Nowego. W ramach części warszawskiej pokazane zostaną przedstawienia głównego nurtu Warszawskich Spotkań Teatralnych oraz wybrane spektakle stołecznych teatrów repertuarowych i niezależnych. Spektaklom w Poznaniu i Warszawie towarzyszyć będą nieformalne spotkania z artystami i przedstawicielami polskich teatrów.
Organizatorzy: Instytut Adama Mickiewicza, Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, Teatr Nowy im. Tadeusza Łomnickiego w Poznaniu
30.03-3.04.2011 Poznań
3-7.04.2011 Warszawa
- Warszawski Obóz Teatralny (WOT)
Tegoroczny WOT to oferta dla pracowników domów kultury z małych miejscowości. W programie: wykłady i warsztaty nawiązujące do spektakli festiwalowych oraz dyskusje i spotkania wokół idei nowoczesnego domu kultury.
2-6.04.2011
Teatry partnerskie:
Teatr Baj, Teatr Dramatyczny im. Gustawa Holoubka, Teatr Imka, Teatr Na Woli im. Tadeusza Łomnickiego, Teatr Polski, Teatr Powszechny im. Zygmunta Hübnera, Teatr Studio im. Stanisława I. Witkiewicza.
[30]/31 Warszawskie Spotkania Teatralne
1-15 kwietnia 2011 r.
Centrum Festiwalowe:
Cafe Kulturalna
Pałac Kultury i Nauki, plac Defilad 3
Warszawa