- Henry Purcell: Dydona i Eneasz (Dido and Aeneas)
Bela Bartok: Zamek księcia Sinobrodego (A kékszakállú herceg vára)
opery/ Teatr Wielki w Łodzi
Reżyseria Jacek Gąsiorowski
Kierownictwo muzyczne Łukasz Borowicz
Wykonawcy: Teatr Wielki w Łodzi
Dydona i Eneasz H.Purcella oraz Zamek Sinobrodego B.Bartóka to opery, które mimo dzielących je epok, połączone w jedną inscenizację, nabierają głębszego sensu. Opowiadają historię wielkiej niespełnionej miłości, która prowadzi do nieuchronnej rozłąki i dramatycznego finału. Skomplikowane koleje losu bohaterów zmuszają do refleksji nad przemijaniem i barierami, które tkwią w każdym z nas.
08 maja 2011/ godz. 19.00
10 maja 2011/ godz. 16.30, 20.00
- Eric Idle, John Du Prez: Spamalot, czyli Monty Python i święty Graal
musical/ Teatr Muzyczny im. D. Baduszkowej w Gdyni
Reżyseria: Maciej Korwin
Kierownictwo muzyczne: Dariusz Różankiewicz
Wykonawcy: Teatr Muzyczny w Gdyni
Gdyński spektakl, który realizatorzy opatrują adnotacją: tylko dla widzów dojrzałych, to żonglerka konwencjami. To parodia musicalu oparta na absurdalnym humorze rodem z filmu Monty Python i i święty Graal (1975 r.) legendarnej brytyjskiej grupy komików.
W Gdyni stworzono widowisko z rozmachem, rozpisane na pięćdziesięcioosobowy zespół i orkiestrę. Pełno tu pur-nonsensu i zabawy kiczem. 405 strusich piór ozdabia piękne tancerki, nawet sceny baletowe, podobnie jak partie wokalne, utrzymane są w konwencji pastiszu. Zwariowana i kpiarska komedia, natrząsa się z wszystkiego i nie oszczędza nikogo. Autorem polskiego libretta, pełnego gier słownych i humoru, jest Bartosz Wierzbięta.
10 maja 2011/ godz. 16.30, 20.00
12 maja 2011, godz. 19.00
- Georg Friedrich Händel: Orlando
Reżyseria: Eva Buchmann
Kierownictwo muzyczne: Jan Willem de Vriend
Wykonawcy: Combattimento Consort Amsterdam, Holandia
Holenderski zespół muzyki dawnej Combattimento Consort Amsterdam prezentuje unikalny i mało znany repertuar. Zespół jest znany z wysokiego poziomu przedstawień i propagowania muzyki doby baroku, począwszy od dzieł kameralnych, poprzez orkiestrowe, oratoria, aż po dzieła operowe. W toku 28 lat istnienia zespołu ukształtował sięjego własny, rozpoznawalny styl gry, który jest znany jako szkoła Combattimento.
Prapremiera Orlanda odbyła się w 1733 roku, jednak dzieło, nie spotkawszy się z uznaniem, zniknęło ze scen na 200 lat. Gdy na nowo odkryto partyturę, okazało się, że jest to jedna z najpiękniejszych barokowych oper. Libretto powstało na podstawie epickiego poematu L. Ariosta, arcydzieła XV-wiecznej literatury.
Orlando jest rycerzem w służbie Karola Wielkiego. Kocha uratowaną przez siebie księżniczkę Angelikę, lecz ta obdarza uczuciem Medora. Ból serca Orlanda jest tak wielki, że doprowadza go do utraty zmysłówi okrucieństwa. Może go uratować tylko czarodziej Zoroastro, sprowadzając z niebios ożywiający kordiał…
W przeddzień swego spektaklu w Operze Nova holenderscy goście zagrają specjalny koncert: Kunst der Fuge J.S. Bacha.
- Maurice Béjart, Gil Roman Béjart Ballet Lausanne
Wykonawcy: Béjart Ballet Lausanne/ Szwajcaria
Zakończenie festiwalu
1. Aria
Choreografia: Gil Roman
Muzyka: J.S. Bach, Nine Inch Nails, Melponem, inuickie pieśni ludowe
2. Le chant du compagnon errant (Pieśń wędrownego czeladnika)
Choreografia: Maurice Béjart
Muzyka: Gustav Mahler
Choreografia ta często odczytywana jest jako ilustracja życia Béjarta. Motywem utworu jest wędrówka średniowiecznego czeladnika z miasta do miasta w poszukiwaniu mistrza i sensu życia.
3. Dionysos (suite)
Choreografia: Maurice Béjart
Muzyka: Manos Hadjidakis
Bazą dla realizacji suity Dionysos był pełnospektaklowy wieczór baletowy Dionysos z 1984 roku do muzyki Richarda Wagnera i Manosa Hadjidakisa. Zajmuje szczególne miejsce w bogatym dorobku Béjarta. Opowiada mit o Dionizosie, o jego cudownych narodzinach, jego szalonych tańcach.
Rytm z początku wolny – narodziny tragedii w scenie z tawerny – przyspiesza z wejściem bachantek, osiąga paroksyzm w syrtaki tańczonym przez 20 chłopców oraz w tanecznym szaleństwie zapożyczonym z Orientu.
14 maja 2011/ godz. 19.00
Imprezy towarzyszące:
- Johann Sebastian Bach: Die Kunst der Fuge
koncert/ Combattimento Consort Amsterdam (Holandia)
scena kameralna im. prof. F. Krysiewiczowej
11 maja 2011/ godz. 18.00
- Wolfgang Amadeusz Mozart: Wesele Figara (Le Nozze di Figaro)
opera/ Akademia Muzyczna im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy
2 maja 2011/ godz. 18.00
- Joseph Haydn: Aptekarz (Lo Speziale)/ Vojtech Didi: Matka Niobe
opery/ Akademia Muzyczna im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy oraz Akademia Sztuki w Bańskiej Bystrzycy (Słowacja)
5 maja 2011/ godz. 18.00
- Antonio Salieri: Prima la musica e poi le parole
opera/ Akademia Muzyczna im. G. I K. Bacewiczów w Łodzi
7 maja 2011/ godz. 18.00
- Maurice Ravel: Dziecko i czary (L’ Infant et les Sortilèges) oraz Bohuslav Martinů : Hlas lesa – Veselohra na mostě
opery/ Akademia Muzyczna im. K. Szymanowskiego w Katowicach oraz Akademia Muzyczna w Ostrawie (Czechy)
9 maja 2011/ godz. 18.00
Projekcje spektakli zarejestrowanych w technice DVD – scena kameralna im. prof. F. Krysiewiczowej
- Riccardo Zandonai: Francesca da Rimini – opera / 3 maja, godz. 18.00
- Gaetano Donizetti : Roberto Devereux – opera / 13 maja, godz. 18.00