Festiwal Filmowy Pięć Smaków to jedyny w Polsce przegląd szeroko prezentujący kinematografię azjatycką. W programie tegorocznej edycji festiwalu znajdą się filmowe sekcje takie jak Focus: Tajwan (filmy Hou Hsiao-hsiena oraz nowe produkcje tajwańskie), Taste of Korea (nowe filmy z Korei Południowej), Nowe Kino Azji (produkcje z Singapuru, Tajlandii, Hongkongu, Filipin) oraz pierwszy raz w ramach festiwalu kino japońskie (m.in. pokaz 13 Assassins Takashiego Miike, zwariowane filmy z Sushi Typhoon). Organizatorem festiwalu jest Fundacja Sztuki Arteria.
Wśród 30 filmów w programie 5. edycji Pięciu Smaków, aż 21 zostanie pokazanych w Polsce po raz pierwszy. Wśród najważniejszych tytułów znajdą się: Norwegian Wood (Japonia 2010) w reżyserii Tran Anh Hunga, na podstawie powieści Harukiego Murakamiego, z muzyką nominowanego do Oscara Jonny’ego Greenwooda, 13 zabójców (Japonia 2010) Takashiego Miike, Nocny połów (Korea Płd. 2011) Park Chan-wooka i jego brata oraz filmy koreańskiego mistrza Honga Sang-soo.
Gościem specjalnym festiwalu będzie Chen Wen-pin, producent, aktor i scenarzysta filmu No puedo vivir sin ti (Tajwan 2009), reżyser Wędrówki dusz (Tajwan 2010). Po raz kolejny festiwalowa publiczność przeżyje noc z horrorami z Korei (Koreańska noc grozy, 22 października). Dla najmłodszych przygotowano poranek z koreańskimi animacjami (23 października, godz. 11:00).
Projekcjom filmowym, jak co roku, towarzyszyć będą spotkania i dyskusje z zaproszonymi gośćmi, przybliżające tematykę filmów i azjatycką kulturę, a w foyer kina Muranów zostaną zaprezentowane dwa wydarzenia artystyczne.
Program festiwalu został podzielony na sekcje: Focus: Tajwan, Taste of Korea, Nowe Kino Azji, Sushi Typhoon, Azja w obiektywie oraz wydarzenia: Koreańska noc grozy, Poranek dla dzieci.
Festiwal otworzy polska premiera Taipei Exchanges (Di 36 ge gu shi, Tajwan 2010) Hsiao Ya-chuana, nakręconej w stylu wczesnego Wonga Kar-waia opowieści o marzeniach i aspiracjach młodych Tajwańczyków, o zmianie, dokonującej się w ich mentalności. Bohaterkami filmu są siostry Doris i Josie, które otwierają w Tajpej kawiarnię, a jednocześnie punkt wymiany dóbr – przedmiotów, usług i idei.
Mało znana w Polsce kinematografia tajwańska zostanie zaprezentowana w sekcji Focus: Tajwan. Obok najnowszych produkcji, znajdą się mistrzowskie filmy Hou Hsiao-hsiena, jednego z inicjatorów i najważniejszych twórców nurtu nazywanego tajwańską Nową Falą. Program sekcji uzupełnią wybrane tytuły innych ważnych nowofalowych reżyserów: Edwarda Yanga, Tsai Ming-Lianga i Anga Lee.
Do sekcji Nowe Kino Azji weszły najnowsze produkcje z krajów takich jak Singapur, Wietnam, Filipiny. W jej programie znalazło się także, po raz pierwszy na festiwalu, kino z Japonii. Najbardziej oczekiwaną polską premierą sekcji będzie pokaz filmu Norwegian Wood w reżyserii Tranh Anh Hunga, prezentowanego podczas MFF w Wenecji w 2010 roku, wyróżnionego m.in. Asian Film Award za najlepsze zdjęcia. To ekranizacja powieści Harukiego Murakamiego, wyreżyserowana przez twórcę Zapachu zielonej papai i Rykszarza, wietnamskiego reżysera mieszkającego od lat we Francji. Film jest jego osobistą interpretacją słynnej opowieści o miłości i dorastaniu dwudziestolatków w Japonii 1968 roku. Wspaniałe zdjęcia Pinga Bin Lee uzupełnia ścieżka dźwiękowa, za której produkcję odpowiadał gitarzysta Radiohead, Jonny Greenwood, nominowany do Oscara.
Ponadto premierowo zostanie pokazany film 13 zabójców (13 Assasins, Japonia 2010) Takashiego Miike, remake klasycznego dzieła kina samurajskiego z 1963 roku w reżyserii Kaneo Ikegamiego, pokazywany w zeszłym roku w konkursie głównym festiwalu w Wenecji.
Wśród produkcji z Japonii znajdą się też filmy powstałe w studiu Sushi Typhoon: Cold Fish (Tsumetai nettaigyo, reż. Shion Sono, Japonia 2010) oraz Zaborgar – Robot Karate (Denjin Zabôgâ: Gekijô-ban, reż. Noboru Iguchi, Japonia 2010). Sushi Typhoon tworzy kino, obfitujące w nagłe zwroty akcji, pełne przemocy, dedykowane publiczności, która pragnie dobrego smaku w złym smaku i dla której zbyt wiele to nigdy dość.
Kolejną sekcją jest Taste of Korea, kontynuacja zeszłorocznego przeglądu współczesnego kina Korei Południowej. W tym roku program koreański to wybór najciekawszych tytułów z ostatnich lat. Głównymi atrakcjami sekcji będą pokazywane po raz pierwszy w Polsce filmy Honga Sang-soo, jednego z najoryginalniejszych współczesnych reżyserów koreańskich oraz Nocny połów (Paranmanjang/ Night Fishing, Korea Płd. 2011), wyreżyserowany przez braci Park Chan-kyonga i Park Chan-wooka, nagrodzony Złotym Niedźwiedziem w kategorii krótkiego metrażu na MFF w Berlinie 2011.
Festiwal zamknie Posępna noc (Passugun/ Bleak Night, Korea Płd. 2010), odkrycie tegorocznego festiwalu w Rotterdamie, laureat Current Award na festiwalu w Busan. Ten dojrzały debiut, zrealizowany przez młodego reżysera Yoon Sung-hyuna, w szeregu retrospekcji analizuje tragiczny w skutkach rozpad przyjaźni trzech nastoletnich chłopców.
Po zakończeniu części warszawskiej replika festiwalu trafi do Krakowa (Kino Pod Baranami), a w listopadzie – do Poznania (Kino Muza).
Azja w obiektywie
Nową sekcją w programie festiwalu jest Azja w obiektywie, spojrzenie na Azję z europejskiej perspektywy. Bohaterem pierwszego z prezentowanych filmów, Anam, bezimienny. Ostatni wywiad z Tiziano Terzanim (Anam, il Senzanome. L’ultima intervista a Tiziano Terzani, reż. Mario Zanot, Włochy, 2004), jest zmarły w 2004 roku Tiziano Terzani, wybitny włoski dziennikarz, pisarz, podróżnik i wielbiciel Azji. Drugim filmem sekcji będzie pełnometrażowy debiut polskiego dokumentalisty Pawła Kloca – Kołysanka z Phnom Penh (Polska 2011), zrealizowany w stolicy Kambodży, nagrodzony Srebrnym Lajkonikiem podczas tegorocznego FF w Krakowie. Reżyser przygląda się codziennemu życiu w Phnom Penh, opowiadając historię Izraelczyka, mieszkającego w Azji od ponad 20 lat.