Kalendarz projekcji 2011:
M
Kino Muranów
ul. Gen. Andersa 5
L
KINO.LAB:
ul. Jazdów 2
19.10 środa
M
19.30 Taipei Exchanges, reż. Hsiao Ya-chuan, 82′ – uroczyste otwarcie festiwalu, po seansie bankiet i performance Chin Chih Yanga
20.10 czwartek
M
18.00 Miasto smutku, reż. Hou Hsiao-hsien, 157′
L
18.00 Żeglarz, reż. Vladimir Todorovic, 93′
20.30 Chassis, reż. Adolfo Alix Jr, 73′
21.10 piątek
M
18.00 Norwegian Wood, reż. Tranh Anh Hung, 133′ – uroczysta premiera (20 zł)
21.00 Karate-Robo Zaborgar, reż. Noboru Iguchi, 101′
L
18.00 Jedz i pij, mężczyzno i kobieto, reż. Ang Lee, 124′
20.30 Terroryści, reż. Edward Yang, 109′
22.10 sobota
M
13.00 Anam, bezimienny. Ostatni wywiad z Tiziano Terzanim, reż. Mario Zanot, 54‘ – spotkanie poświęcone literaturze Tiziano Terzaniego
15.30 Kwiaty Szanghaju, reż. Hou Hsiao-hsien, 120′
18.00 No puedo vivir sin ti, reż. Leon Dai, 85′
20.15 Koreańska noc grozy (33,3 zł)
Nocny połów, reż. Park Chan-wook, Park Chan-kyong, 30′
Ujrzałem diabła, reż. Kim Jee-woon, 141′
Opowieść o dwóch siostrach, reż. Kim Jee-woon, 115′
L
15.00 Chassis, reż. Adolfo Alix Jr, 73′
17.00 Sen Tomka, reż. Roun Lee, 8’ + Oki, reż. Hong Sang-soo, 80′
19.00 Hahaha, reż. Hong Sang-soo, 116′
21.15 13 zabójców, reż. Takashi Miike, 126′
23.10 niedziela
M
11.00 Poranek dla dzieci: Zwierzopuszki, 60’ (11 zł)
14.00 Dzienniki z Musan, reż. Park Jung-bum, 127′
16.45 Kołysanka z Phnom Penh, reż. Paweł Kloc, 103′
19.15 SajgonYo!, reż Stephane Gauger, 108‘
21.15 Cold Fish, reż. Shion Sono, 144′
L
15:00 Hou Hsiao-hsien: portret, reż. Olivier Assayas, 91′
17:00 Cafe Lumiere, reż. Hou Hsiao-hsien, 103′
19:00 Która tam jest godzina?, reż. Tsai Ming-liang, 116’
21:00 Trzy miłości, reż. Hou Hsiao-hsien, 120’
24.10 poniedziałek
M
18.00 No puedo vivir sin ti, reż. Leon Dai, 85′
20.30<em> Norwegian Wood, reż. Tranh Anh Hung, 133′ – debata poświęcona literaturze Haruki Murakamiego
L
18.00 Millenium Mambo, reż. Hou Hsiao-hsien, 119′
20.30 Once, I had a dream, reż. Cho Cheol-ho, 7’ + Oki, reż. Hong Sang-soo, 80′
25.10 wtorek
M
18.00 Jedz i pij, mężczyzno i kobieto, reż. Ang Lee, 124′
20.30 13 zabójców, reż. Takashi Miike, 126′
L
18.00 7 dni odchodzenia, reż. Liu Zi-jie, Yulin Wang, 93′
20.30 Millenium Mambo, reż. Hou Hsiao-hsien, 119′
26.10 środa
M
18.00 Twarz, reż. Kim Jae-eui, 8’ + Późna jesień, reż. Kim Tae-yong, 115‘
20.30 Uroczyste zakończenie festiwalu
W programie tegorocznej edycji Festiwalu Filmowego Pięć Smaków znajdą się – po raz pierwszy w Polsce – niezwykle intensywne i zmysłowe filmy zrealizowane w japońskim studiu Sushi Typhoon. Zrodzone w 2010 roku studio Sushi Typhoon to dziki potomek szacownego rodzica – Nikkatsu Corporation, najstarszego studia filmowego w Japonii, którego gwiazdami były legendy kina akcji lat 60.: Joe Shishido, Akira Kobayashi, Tetsuya Watari, Meiko Kaji i Yujiro Ishihara.
Nikkatsu Corporation zasłynęło nie tylko pełnymi przemocy filmami gangsterskimi, ale również jako jeden z największych producentów kina erotycznego spod znaku roman porno. Sushi Typhoon przenosi szaleństwa poprzedniego stulecia do kolejnego wymiaru.
Pomysł ekstremalnego studia zrodził się w głowie producenta Yoshinoriego Chiby, dzięki któremu zachodnia publiczność poznała filmy reżyserów takich jak Takashi Miike, Noboru Iguchi, Yoshihiro Nishimura. Sushi Typhoon ma zaspokoić potrzeby publiczności, która pragnie dobrego smaku w złym smaku i dla której zbyt wiele to nigdy dość.
Studio skupia największe nazwiska japońskiego kina akcji i rozrywki: gigantów Miikego, Iguchiego i Nishimury, a także nieco mniej znanych poza Japonią, ale równie cenionych reżyserów kina gatunkowego, nagradzanych na międzynarodowych festiwalach: Shiona Sono, Taka Sakaguchiego i Yudai Yamaguchiego.
Pierwsza seria filmów sygnowana przez Sushi Typhoon, która pojawiła się pod koniec 2010 i w pierwszej połowie 2011 roku, obejmująca m.in. Coldfish i Karate Robo Zabogar, przesuwa granicę i rozszerza definicję kina rozrywkowego. Jeśli znawcom japońskiego kina pełnego przemocy, akcji, erotyki i grozy wydaje się, że widzieli już wszystko, to Sushi Typhoon z łatwością udowodni im, że był to zaledwie początek.
Coldfish (Tsumetai nettaigyo) w reżyserii Shiona Sono to wstrząsający, oparty na faktach film o ludzkiej deprawacji, w której odwieczny dylemat wyboru między dobrem i złem zostaje zamieniony na pytanie o wybór między mniejszym (co nie znaczy, że mniej przerażającym i deprawującym) złem, a złem większym (wręcz przytłaczającym swą potęgą i zatrważającym okrucieństwem). Film ukazuje losy skromnego sprzedawcy rybek akwariowych, Nobuyuki Syamoto – człowieka, który nie skrzywdziłby nawet muchy. Pewnego dnia córka pana Syamoto zostaje przyłapana na kradzieży w sklepie, a z opresji ratuje ją pan Murata – właściciel wielkiego sklepu akwarystycznego. Miły i wylewny pan Murata i jego ekscentryczna żona zaprzyjaźniają się z panem Syamoto. Szybko jednak okazuje się, że Murata i jego żona to odrażający psychopaci, wplątujący bohatera i jego rodzinę w sadystyczną grę, której wyników nikt nie jest w stanie przewidzieć.