Nasza wartość wynosi zero. Nasza wartość nie jest nasza. Straciliśmy pieniądze. Straciliśmy przyszłość. Zostało nam Wielkie Nic – lamentują bezosobowe postacie z komedii gospodarczej Elfriede Jelinek. Na podjętą przez nie litanię do współczesnych strategii ekonomicznych odpowiada publiczność, powtarzając skargę nieokreślonej masy upadłościowej. I tak widzowie oraz aktorzy łączą się w jedno ciało współczesnych konsumentów i kredytobiorców, których życie coraz silniej podlega dziś bezwzględnym prawom rynku.
Przewodnikiem po tym pogrążonym w kryzysie gospodarczym świecie Kupieckich kontraktów jest chór złożony z marionetkowych menedżerek w białych kołnierzykach, pod kierownictwem Katarzyny Figury, technologicznego widma z Doliny Śmierci, Stanisławy Celińskiej, oraz bankruta-samobójcy, Krzysztofa Ogłozy. Chór, który jak maszyna wyrzuca z siebie kolejne frazesy wyjęte prosto umów bankowych. I który wspólnie dokonuje rytualnego zniszczenia ostatniego przejawu opartego na konsumpcji życia – wypchanej niezidentyfikowanymi bebechami kukły Boga-Menedżera. A wtedy na scenie zostaje już tylko długo wyczekiwana nicość. No i oczywiście – niezniszczalne jak obdarzone wiecznym istnieniem kamienie – pieniądze.
Kupieckie kontrakty
Elfriede Jelinek
Tłumaczenie: Mateusza Borowski i Małgorzata Sugiera
Reżyseria: Paweł Miśkiewicz
Scenografia: Barbara Hanicka
Wideo: Michał Jankowski
Realizacja dźwięku: Piotrek Mastalerski
Realizacja multimediów: Dariusz Kraszewski
Produkcja: Sławomir Adamko
Sufler: Magdalena Jaracz
Inspicjent: Tomasz Karolak
Występują: Stanisława Celińska (wideo), Katarzyna Figura, Anna Gorajska (gość), Natalia Kalita, Anna Kłos-Kleszczewska, Krzysztof Ogłoza
Premiera: 3 marca, godz. 19.00
Kolejne spektakle: 4, 5, 6 i 27 marca
Teatr Dramatyczny Stołecznego Miasta Warszawy im. Gustawa Holoubka
Pałac Kultury i Nauki
Sala im. Mikołajskiej
Plac Defilad 1
Warszawa