Tegoroczny Art & Fashion Festival pokazuje wielopłaszczyznowe związki mody i sztuki. Z całą skalą emocji, które pojawiają się z połączenia dwóch odrębnych dziedzin – od inspiracji, flirtu, zauroczenia i miłości aż po zazdrość i nienawiść. AFF jest jednak przede wszystkim o rezultatach tych związków – w pracowni, na wybiegu, na ekranie, ulicy, ale też w galerii czy muzeum. Można je zobaczyć w Starym Browarze już od 9 października, gdzie będą tematem warsztatów wykładów, przeglądów filmowych i finałowej wystawy.
AFF co roku stawia ważne pytania z dziedziny mody i sztuki – w tym te, które aktualnie najbardziej nurtują: Czy moda jest sztuką dopiero wtedy, kiedy nie ma celu? Czy też zgodnie z opinią Martina Margieli moda jest inspiracją, rzemiosłem, techniczną wiedzą, ale nie formą sztuki? Równie wiele jest punktów widzenia na wzajemne relacje między nimi. Moda wiele zawdzięcza sztuce, choćby kultową sukienkę Yves Saint Laurent’a inspirowaną twórczością Pieta Mondriana. Jednak sztuka współczesna również nie ma oporów, by czerpać z mody – przykładem są choćby prace Erwina Wurma, który za punkt wyjścia do fotografii stawia abstrakcyjne kostiumy wizjonerskiego Waltera Van Beirendoncka. Jeśli więc takie kooperacje okazują się sukcesem, to może nie ma już potrzeby mówić o wyższości czy podległości, ale właśnie o twórczym łączeniu dziedzin i wzajemnej fascynacji?
Interdyscyplinarne podejście do mody i sztuki z pewnością najłatwiej przyjdzie młodym, otwartym umysłom, dla których przygotowano aż siedem warsztatów modowych. Również w tym roku młode talenty będą miały okazję współpracować z najlepszymi prowadzącymi: Rafał Milach będzie stał na czele warsztatu fotografii (Fashion Photography), projektowanie biżuterii poprowadzi Anna Orska (Fashion Jewellery), a pisać o modzie nauczą Hanna Rydlewska i Marcin Różyc (Fashion Writing). Nowością w programie będzie obecność Rafała Antosa (prowadzącego Fashion Design), który przez lata pracował jako projektant w domu mody Giorgio Armani, a następnie w londyńskim oddziale GAP Europe. Zmieniła się także koncepcja warsztatu ilustracji mody, który poprowadzi Olka Osadzińska w duecie z ikoną mody – Barbarą Hulanicki (Fashion Illustration). Jednak 10-dniowe warsztaty to nie koniec przygody z modą, ponieważ laureat każdego z głównych warsztatów będzie mógł w nagrodę uczestniczyć w letnim kursie na prestiżowej uczelni w Londynie – Central St. Martins College of Art & Design. Dodatkowo przygotowano również dwa warsztaty towarzyszące, w tym znany z poprzedniej edycji, AFF Fashion Video prowadzony przez W P Onaka oraz Fashion Sound tworzony przez Wojtka Mazolewskiego.
Film jest ważnym medium tegorocznego festiwalu, któremu towarzyszy od momentu powstania koncepcji tegorocznej edycji. Inspiracją dla kuratorki festiwalu, Basi Metelskiej, był fragment musicalu Lekkoduch (1936 r.) z piosenką A Fine Romance śpiewaną przez Ginger Rogers i Freda Astaire. Filmowe związki mody i sztuki będą w tym roku pokazane podczas dwóch przeglądów filmowych. Pierwszy to AFF In Motion, na który składają się filmy fabularne wybrane ze względu na rolę mody, która uwodzi – zarówno postaci filmowe jak i widzów. Trudnego wyboru dziesięciu najważniejszych filmów dokonał Marek Hendrykowski, który każdy film poprzedzi prelekcją. Dzięki profesorowi ponownie zobaczymy nie tylko takie obrazy jak Blue Velvet czy Absolwent, ale także zwrócimy uwagę na stroje, które budują i potęgują atmosferę napięcia. Drugi przegląd filmowy AFF In Motion Doc prezentuje filmy dokumentalne o modzie, które zostały wybrane przez filmoznawcę, Michała Chacińskiego. Tu znajdą się filmy reportersko przedstawiające życie zawodowe wybitnych projektantów (jak Viktor And Rolf: Because We’re Worth It!), a także pokazujące styl pracy artystów związanych z modą (Helmut Newton: Frames from the Edge). W tym gronie znajdą się również dokumenty o świecie mody, będące efektem współpracy reżysera i projektanta (Wim Wenders i Yohji Yamamoto przy Notebook on Cities and Clothes).
Artystycznym wydarzeniem AFF będzie finałowa wystawa w przestrzeniach Starego Browaru, która zaprezentuje osiągnięcia uczestników wszystkich warsztatów. Interdyscyplinarny koncept wystawy został przygotowany przez kuratora Adama Mazura – historyka sztuki, krytyka i kuratora związanego z Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie, a formę architektoniczną wystawy zaprojektował Mikołaj Wierszyłłowski. Dzięki temu Art & Fashion będzie więc oddziaływać na wiele zmysłów – nie tylko poprzez obraz, kształt i słowo, ale również dźwięk i obraz ruchomy, dając możliwość przeżycia związków mody i sztuki na wiele sposobów.
Zbliżający się festiwal będzie o współtworzeniu, któremu towarzyszy pasja, przyciąganie, chemia. Bez niej zapewnie trudno byłoby wyobrazić sobie sukces projektów Takashi’ego Murakami’ego dla marki Louis Vuitton. Jednak AFF analizuje nie tylko współpracę pomiędzy artystami a projektantami, czy duetami inspirujących się projektantów, ale także kooperacjami między markami z różnych światów – haute couture a pret-a-porter (jak np. Karl Lagerfeld dla H&M). Dlaczego to, co wydawało by się nie do pogodzenia, zostało z aplauzem przyjęte przez rynek mody? Te i inne zawiłości dotyczące mody i sztuki będą omawiane podczas wykładów Open Unversity, które w tym roku odbędą się w ramach finałowego weekendu AFF (20-21 października).
Podczas finałowego weekendu będzie się można także dowiedzieć, jak funkcjonuje marketing mody w Polsce i jak wygląda proces kreatywny oraz jego przełożenie na oczekiwania docelowej grupy klientów (wykład Moniki Kapłan-Gerc). Jak rodzą się trendy, skąd pochodzą i kto je wyznacza, a przede wszystkim jak rozprzestrzeniają się nowatorskie idee, które stają się źródłem sukcesu? (Wykład Lidy Hujić, autorki książki The First To Know). Będzie również okazja, by usłyszeć Joannę Klimas – damę polskiej mody, a także młodych projektantów, którzy podbijają modowy rynek (Michał Szulc, Anna Poniewierska, Zuo Corp, Showroom i Maldoror). Wśród wielu gości będzie również długo oczekiwany Scott Schuman, autor słynnego amerykańskiego bloga modowego The Sartorialist, który od 2005 rok pokazuje styl ludzi ulicy nie tylko w Nowym Jorku, ale także w różnych zakątkach świata. Scott Schuman przylatuje do Polski po raz pierwszy na naproszenie Art & Fashion Festival, a jego wykład z pewnością spotka się z uznaniem wszystkich miłośników mody i będzie mocnym zakończeniem tegorocznej edycji festiwalu.
Struktura VI edycji Art & Fashion Festival:
- Art & Fashion Workshops
Warsztaty 10-dniowe, od 9 do 18 października, w godzinach 12.00-18.00 w przestrzeniach otwartych Starego Browaru:
Fashion Design prowadzony przez Rafała Antosa
Fashion Drawing prowadzony przez Olkę Osadzińską i Barbarę Hulanicki
Fashion Jewellery prowadzony przez Anię Orską
Fashion Writing prowadzony przez Hanię Rydlewską i Marcina Różyca
Fashion Photography prowadzony przez Rafała MilachaWarsztat 3-dniowy, od 16 do 18, w godzinach 12.00-18.00:
Fashion video prowadzony przez W P OnakaWarsztat 2-dniowy, od 17 do 18 października, w godzinach 12.00-18.00:
Fashion Sounds prowadzony przez Wojtka Mazolewskiego
- Art & Fahion in Motion Doc – pokazy filmów dokumentalnych o modzie – od 9 do 18 października, godz. 19.00 w Słodowni Starego Browaru (poziom +2). Co-kurator Michał Chaciński
- Art & Fashion in Motion – pokazy filmów fabularnych z modą w roli głównej – od 9 do 18 października, godz. 21.00 w Multikinie w Starym Browarze. Co-kurator Profesor Marek Hendrykowski
- Art & Fashion Open University – otwarte wykłady 20-21 października, od 12.00 do 18.00, w Słodowni +2
- Art & Fashion. A Fine Romance – wystawa będąca statementem na temat tego, czym jest Art & Fashion Festival. Otwarcie 19 października o godzinie 19.00
Art & Fashion Festival
Kurator festiwalu: Basia Metelska
9-21 października 2012 r.
Stary Browar
Poznań