Czerwone kaliko to angielskie płótno, które kolonizatorzy Papui-Nowej Gwinei przywozili ze sobą na początku XX wieku. Znaczenie tego towaru dla rdzennych mieszkańców, którzy wąskie i długie paski materiału wykorzystywali do wiązania strzał i włóczni, zainspirowało Roya Villevoye’a do badań nad znaczeniem stroju w życiu członków plemienia Asmat współcześnie.
Wystawa w krakowskim Muzeum Etnograficznym prezentuje ubiory dzisiejszych mieszkańców Papui-Nowej Gwinei, a dokładniej przerabiane przez nich koszulki. Holenderski artysta zauważył, że członkowie plemienia Asmat niezwykle chętnie noszą poprzecinane, poszarpane stroje, co jest przejawem panującej tam mody.
Podobnie jak czerwone kaliko zaadaptowane na początku wieku, tak i dzisiaj zachodnie stroje są przez nich przystosowywane do lokalnych potrzeb, poddawane przeróbkom. Villevoye zbiera T-shirty, dokonując wymiany z zainteresowanymi osobami (nowa, dobrej jakości koszulka za starą, przerobioną), by później prezentować je razem z fotografiami w muzealnych salach.
Roy Villevoye (ur. 1960, Maastricht) w swoich pracach posługując się wieloma mediami, np. fotografią, filmem czy instalacją, przedstawia różne aspekty kolonizacji. Współpracuje przy tych projektach z mieszkańcami Papui-Nowej Gwinei. Prace artysty wystawiane były m.in. w Amsterdamie, Brukseli, Londynie, a także znajdują się w wielu kolekcjach. Mieszka i pracuje w Amsterdamie.
Czerwone kaliko jest jedną z wystaw programu głównego 11. edycji Miesiąca Fotografii w Krakowie, który odbywa się pod hasłem Szykuj się! Tematem tegorocznego festiwalu jest moda – i różnorodne formy jej reprezentacji – jako zjawisko kulturowe. Na program Miesiąca Fotografii w Krakowie składa się kilkadziesiąt wystaw i wydarzeń. Wystawy odbywają się w najlepszych salach ekspozycyjnych Krakowa. Organizatorem festiwalu jest Fundacja Sztuk Wizualnych.
Roy Villevoye, Czerwone kaliko
Wystawa w ramach Miesiąca Fotografii w Krakowie
16 maja – 16 czerwca 2013 r.
Muzeum Etnograficzne
Kraków