Pierwsza edycja festiwalu fotografii Warsaw Photo Days, powstała z inicjatywy Okręgu Warszawskiego ZPAF. Festiwal jest zaplanowany jako miejsce spotkań i prezentacji różnorodnych form fotografii, zarówno z perspektywy historycznej, jak i działań współczesnych.
W Programie Głównym zaprezentowane zostaną trzy wystawy zbiorowe: wystawa historyczna Kobiece metamorfozy międzywojnia w polskiej fotografii kreacyjnej lat 20. i 30. XX w. (kuratorka: Magdalena Durda-Dmitruk), wystawa FOTO-OBIEKT – prezentująca obiekty przestrzenne z użyciem fotografii powstałe od lat ’60 XX wieku aż po współczesne realizacje (kuratorzy: Leszek Golec, Jagna Olejnikowska) oraz multimedialna wystawa Księżniczki prezentująca świat dziewczęcych pragnień i fantazji zobrazowany przez współczesnych artystów z Polski i zagranicy (kuratorka: Katarzyna Majak, konsultantka d.s. merytorycznych: Agnieszka Żechowska).
Ponadto zostanie pokazany wybór i przegląd najciekawszych fotokastów ostatnich lat (kurator: Andrzej Zygmuntowicz), odbędą się warsztaty fotograficzne (m.in. self-publishing, profesjonalne przygotowanie portfolio), spotkania autorskie, oraz panele dyskusyjne. Wyjątkowym wydarzeniem festiwalu będzie unikatowe w założeniach i formule sympozjum performatywne Gest wobec fotografii (koncepcja: Krzysztof Pijarski), podczas którego artyści będą partnerami wymiany myśli i współtwórcami dialogu. Celem będzie zbadanie, opisanie, a przede wszystkim pokazanie wizualnych i praktycznych sposobów formułowania myśli, pokazanie pracy wyobraźni i umysłu krytycznego. Z zarejestrowanego podczas sympozjum materiału zostanie zmontowany film – swoisty traktat wizualny o geście.
W Programie Open, którego tematem są szeroko rozumiane Zderzenia, zaprezentowanych zostanie 6 projektów wyłonionych spośród ponad 600 zgłoszeń z całego świata.
Organizujący festiwal Okręg Warszawski ZPAF jest jednostką strukturalną istniejącego od 1947 r. Związku Polskich Artystów Fotografików – stowarzyszenia twórczego zrzeszającego najznakomitszych fotografików polskich. Głównym celem jego działalności jest promocja fotografii polskiej w kraju i za granicą. Organizacja prowadzi w Warszawie dwie galerie fotograficzne (Stara Galeria oraz Galeria Obok) oraz kilka w jednostkach terenowych, zajmuje się szeroko rozumianą edukacją fotograficzną – m.in. poprzez prowadzenie Studium Fotografii ZPAF, ochroną praw autorskich i reprezentacją interesu twórców (jako Organizacja Zbiorowego Zarządzania Prawami Autorskimi), czy wspieraniem rynku obrotu fotografią (Agencja ZPAF, aukcje fotografii).
FOTO-OBIEKT. Wystawa obiektów fotograficznych, Galeria Propaganda
Kuratorzy: Leszek Golec, Jagna Olejnikowska
Foto-obiekt jest pojęciem szerokim i wieloaspektowym. Jako alternatywna forma fotografii, dzięki poszerzeniu płaskiej iluzji przestrzennej o przestrzeń realną, wykracza poza tradycyjną koncepcję medium fotograficznego. Cechuje go unikatowość oraz różnorodność. Najbliższy dziedzinie rzeźby obiekt fotograficzny może wywodzić się również z tradycji innych dziedzin sztuki: malarstwa, scenografii, filmu i samej fotografii.
Stąd też wynika jego intermedialność i wieloaspektowość. Poszerzanie klasycznych granic fotografii i przede wszystkim ich przekraczanie stało się niezwykle inspirujące dla wielu polskich artystów począwszy od lat sześćdziesiątych XX wieku. Szczególnie kolejna dekada przyniosła bogactwo eksperymentów fotoprzestrzennych.
Słynna wystawa z 1971r. Fotografowie Poszukujący pokazywała to zjawisko w pracach m.in. Józefa Robakowskiego, Wojciecha Bruszewskiego czy Natalii LL. Kolejna odsłona tego typu projektów miała miejsce w 1988 roku na wystawie Polska fotografa intermedialna lat ’80, na której prezentowanych było wiele obiektów odzwierciedlających różnorodne warianty postępowania z fotografią, autorstwa m.in. Krzysztofa Cichosza, Zygmunta Rytki czy Grzegorza Przyborka.