Dziwić może, że kolejna propozycja, laureat tegorocznego festiwalu w Rotterdamie – serbski Klip w reż. Maji Milos właśnie w Rosji został zakazany. W tym, co prawda kontrowersyjnym i pełnym scen ostrego seksu oraz agresji, portrecie współczesnego pokolenia nastolatków więcej jest młodzieżowego buntu, niezgody na rzeczywistość, zagubienia, niż pławienia się w wyuzdaniu i bezwstydzie. Seks, imprezy, narkotyki, a wszystko to rejestrowane telefonem komórkowym, to próba ucieczki do tak zwanego lepszego świata. Niektórzy porównują Klip do Ken Parku Larry Clarka, ale są i tacy, którzy uważają, że to nadużycie.
Grassdonia i Antonio Piazzy pracują razem jako scenarzyści dla największych włoskich producentów, takich jak Fandango czy Filmauro Antonio De Laurentisa. Projekt Salvo, ich debiutanckiego filmu pełnometrażowego został wybrany do udziału w Berlinale Talent Campus. W lipcu ubiegłego roku obaj reżyserzy zrealizowali krotki film Rita, w którym zagrała 10-letnia bohaterka filmu Salvo. Salvo, żołnierz sycylijskiej mafii jest człowiekiem zimnym i bezwzględnym. Kiedy zakrada się do domu, w którym ma zlikwidować mężczyznę z klanu, rywalizującego z jego własnym, znajduje młodą ociemniałą dziewczynkę Ritę. Ofiarą Salvo jest jej brat. Kiedy Salvo decyduje się oszczędzić życie dziewczynki, nie spodziewa się, że los zwiąże go z Ritą na zawsze. Nie przypadkiem ten tytuł, prezentowany w prestiżowej sekcji Tygodnia Krytyki Filmowej na tegorocznym festiwalu w Cannes, zdobył główną nagrodę. Zaczyna się jak film gangsterski, przechodzi w thriller, a wreszcie w subtelny dramat psychologiczny. Związek bezwzględnego wydawałoby się żołnierza sycylijskiej mafii z jego niedoszłą ofiarą, niewidomą dziewczynką, nikogo nie pozostawi obojętnym.
Niemiec Jan Ole Gerster był asystentem Toma Tykwera, nim zadebiutował filmem Oh Boy. I pojętnym uczniem. Nic więc dziwnego, że jego autoironiczny portret młodego berlińczyka przed 30-tką, który porzuca studia i wyrusza na zadziwiającą wędrówkę po mieście, zdążył zdobyć już wiele nagród na zagranicznych festiwalach filmowych. To komediodramat o trudach codziennego życia i poszukiwaniu własnego miejsca w świecie.
Holenderski Matterhorn Diederika Ebbinge, pogodny, humorystyczny film o samotnym 50-letnim mężczyźnie, który przyjmuje do siebie bezdomnego włóczęgę otrzymał Nagrodę Publiczności na festiwalu w Rotterdamie. W Holandii Matterhorn porównuje się do filmów Alexa van Warmerdama, wskazując na podobny typ absurdalnego humoru, który pomaga bohaterom choć na chwilę wyrwać się z dusznej, klaustrofobicznej atmosfery holenderskiego zakłamania, stabilizacji, sztywnych mieszczańskich reguł życia.
No i zupełnie nie z naszego świata i kręgu kulturowego film produkcji Portugalia-Gwinea Bissau pt. The Battle of Tabato w reż. Joao Viana. Wędrówka ojca i córki na wesele w afrykańskich przestrzeniach, ilustrowana lokalną muzyką niesie w sobie całe bogactwo przesłań, dla nas egzotycznych. Jednym z nich jest szamanizm i o wiele głębszy, niż w Europie związek człowieka z siłami natury i przyrodą. Choć nie tylko. Wytrawny widz doszuka się tutaj śladów estetyki wczesnego Spike’a Lee, a nawet Jima Jarmuscha.
Pokazy filmów odbywać się będą w Kinie Charlie przy Piotrkowskiej 203/205 i Łódzkim Domu Kultury przy ul. Traugutta 18, a pozostałe wydarzenia festiwalowe również m.in.: w budynku łódzkiej Filmówki przy ul. Targowej 61/63 i Muzeum Kinematografii przy Pl. Zwycięstwa 1. Gale Otwarcia i Zamknięcia 18. Forum Kina Europejskiego Cinergia zostaną zorganizowane w Kinie Bałtyk-Helios przy ul. Narutowicza 20.
Forum Kina Europejskiego Cinergia
8-15 listopada 2013 r.
Łódź