Paweł Passini realizuje w WTW Bramy raju Jerzego Andrzejewskiego. Powieść ta była rozliczeniem pisarza z okresem fascynacji komunizmem. Reżyser zderza na scenie pokolenie ukąszonych z pokoleniem młodych, wolnym od tego doświadczenia, by postawić pytania o moralne i duchowe wartości w idealizowanym obrazie świata młodych ludzi, który podlega cynicznej manipulacji ideologów.
Pięcioro pastuszków wyrusza w stronę Jerozolimy. Idą dzieci, niosą krzyże. Po kilku dniach jest ich wiele tysięcy. Czyste i niewinne porzucają domy, żeby wyzwolić od pogańskiej niewoli pusty grób Chrystusa. Nikt z nich nie zobaczy złotych bram raju. Zaludnią za to domy publiczne i alkowy całego Bliskiego Wschodu lub padną z głodu i wycieńczenia.
Bóg, który jest miłością, przygląda się temu widowisku w milczeniu. Brak reakcji może świadczyć, że ogląda z zapartym tchem. Albo zasnął. Obdarzony wolną wolą człowiek nieustannie dostarcza coraz to nowej rozrywki. Już od czasów Hioba zaskakuje stwórcę aktorskim talentem i radykalnym zmysłem performera, wydobywając ze swych wątłych trzewi wciąż nowe tony okrzyków i westchnień. Jest napisane, że miłość może zdziałać cuda. To dobrze, że miłość to potrafi, bo nic prócz cudu nas nie uratuje. Kochają się więc dzieci ile sił w serduszkach, kochane są do końca, bez reszty, do bólu – Paweł Passini.
Paweł Passini – reżyser teatralny, kompozytor. Jeden z prekursorów nurtu teatru interaktywnego w Polsce. Założyciel pierwszego na świecie teatru internetowego neTTheatre. Absolwent Wydziału Reżyserii warszawskiej Akademii Teatralnej. Wcześniej studiował na Uniwersytecie Warszawskim filozofię i kulturoznawstwo. Jako spektakl dyplomowy zrealizował Dybuka Szymona An-skiego w poznańskim Teatrze Nowym. Związany z Ośrodkiem Praktyk Teatralnych Gardzinice i Instytutem Grotowskiego we Wrocławiu. Pracował m.in. w: Izraelu, Finlandii, USA, Indiach, Grecji, we Włoszech, na Cyprze. W karierze ma także epizody aktorskie. Wyreżyserował m.in. Zbrodnię z premedytacją Witolda Gombrowicza w Teatrze Miejskim w Gdyni, Klątwę Stanisława Wyspiańskiego i Ifigenię w Aulidzie Eurypidesa w Teatrze im. Kochanowskiego w Opolu, Artaud – Sobowtór i jego teatr w warszawskim Teatrze Studio i Amszela Kafkę [współautorstwo z Tomaszem Gwincińskim] w Teatrze Polskim we Wrocławiu. 1 sierpnia 2008 w Muzeum Powstania Warszawskiego przygotował Hamleta 44 wg Szekspira. W 2007 na scenie krakowskiej Łaźni Nowej wyreżyserował Odpoczywanie – pierwszy spektakl pokazywany na żywo w Internecie. W 2007 zrealizował z Teatrem Chorea z Łodzi spektakl Sczeźli! wg tekstów Tadeusza Kantora.
Stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, laureat Złotych Masek za Ifigenię w Aulidzie, Słownik Chazarski – Dzieci Snów, Nagrody Głównej XXIX Opolskiego Festiwalu Konfrontacje Klasyka Polska za reżyserię Klątwy oraz Nagrody im. Konrada Swinarskiego za spektakl Morrison/Śmiercisyn. Swoje autorskie spektakle Turandot oraz Kukła. Księga Blasku prezentował na FRINGE Festival w Edynburgu, gdzie otrzymał Herald Angel i Total Theater Award. Oprócz pracy artystycznej ze swoim zespołem prowadzi także działalność laboratoryjną i dydaktyczną, m.in. międzynarodowy projekt badań nad technikami aktorskimi w tragedii antycznej Dynamika Metamorfozy realizowany przez Stowarzyszenie Artystów Bliski Wschód z Lublina i Instytut Grotowskiego we Wrocławiu. Był dwukrotnie nominowany do nagrody Paszport Polityki, laureat Nagrody im. Konrada Swinarskiego.
Jerzy Andrzejewski
Bramy raju
adaptacja i reżyseria: Paweł Passini
scenografia i kostiumy: Anna Met
muzyka: Daniel Moński, Paweł Passini
projekcje: Maria Porzyc
obsada:
Mnich – Bogusław Kierc
Ludwik z Vendôme, hrabia na Chartres i Blois – Włodzimierz Dyła
Goliard – Krzysztof Boczkowski
Maud – Ewelina Paszke-Lowitzsch
Maud Biała – Maria Kania
Blanka – Elżbieta Golińska
Blanka Biała – Marta Malikowska
Robert – Jerzy Senator
Robert Biały – Michał Szwed
Aleksy – Maciej Tomaszewski
Aleksy Biały – Piotr Bondyra
Jakub – Krzysztof Kuliński
Jakub Biały – Maciej Kowalczyk
Premiera: 22 lutego 2014, Duża Scena
Wrocławski Teatr Współczesny