Natomiast w ramach II Indywidualnej wystawy Franciszka Michałka będzie można na nowo odkryć piękne realizacje tego toruńskiego plastyka, który pozostawił po sobie niepokazywany nigdzie wcześniej zbiór ok. 600 projektów dedykowanych lokalnym wnętrzom. Część z nich została zrealizowana, jednak do dziś żadna z nich nie zachowała się w przestrzeni miasta. Na festiwalowej wystawie większość projektów upubliczniona zostanie po raz pierwszy – mimo ogromnego dorobku artystycznego, twórczość Franciszka Michałka doczekała się wcześniej tylko jednej ekspozycji, w 1965 r.
Uzupełnieniem wystaw będą specjalnie przygotowane przestrzenie sali edukacyjnej z czytelnią, oraz kina, pełniącego rolę festiwalowego audytorium. W programie festiwalu przewidziane są także otwarte dla publiczności spotkania z projektantami, architektami i historykami dizajnu, ogólnopolska konferencja naukowa poświęcona architekturze wnętrz, oprowadzania po prezentowanych na wystawie obiektach, projekcje filmowe, a także adresowane do najmłodszych odbiorców warsztaty edukacyjne.
Konferencja naukowa Rehabilitacja wyobraźni. Polska architektura wnętrz 2. połowy XX w. będzie odbywać się 30 czerwca i 1 lipca. Problematyka architektury wnętrz w powojennej Polsce – temat przewodni tegorocznej odsłony festiwalu i konferencji – podjęta została przez organizatorów wobec coraz pilniejszej konieczności rozpoczęcia publicznej debaty o ochronie i dokumentacji realizacji wnętrzarskich z 2. połowy XX wieku. O ile powojenna architektura czy wzornictwo doczekały się w ostatnich latach uznania, poświęcane są im opracowania, coraz częściej są chronione i promowane, o tyle architektura wnętrz pozostaje tematyką wciąż niedocenioną. Brakuje też obecnie narzędzi, badań i publikacji na temat architektury wnętrz sytuujących ją jako pełnoprawną dziedzinę sztuki.
Druga połowa XX wieku w Polsce obfitowała w wiele zmian społecznych, kulturowych i gospodarczych. Architektura i wystrój wnętrz są jednymi ze świadków przemian polskiej rzeczywistości tego okresu. Wnętrza projektowane często przez najlepszych plastyków i architektów różnych orientacji artystycznych dają nam dziś obraz ówczesnych realiów, nie tylko społeczno-politycznych, lecz także materiałowych czy wykonawczych. W wyniku twórczej pracy projektanów, powstało w powojennej Polsce wiele realizacji wnętrzarskich, o których możemy dziś rozmawiać, używając terminu dzieło sztuki. Były one projektowane kompleksowo, wraz z wyposażeniem i dekoracjami – odznaczały się indywidualnym, oryginalnym charakterem. Wiele przetrwało w lepszym lub gorszym stanie do czasów współczesnych. Dziś natomiast często brutalnie podlegają prawom rynku i gospodarki, czyli tzw. modernizacji. Pilna konieczność podjęcia tematu architektury wnętrz wynika z dwóch ważnych czynników: z jednej strony istnieje wciąż grupa zachowanych w oryginalnym kształcie wnętrz, z których praktycznie żadne nie podlega ochronie konserwatorskiej, a większości grozi przebudowa; z drugiej zaś, jest to ostatni moment, w którym wiedzę na temat obiektów skonfrontować można z ich twórcami. Pokolenie architektów i projektantów działających w latach powojennych jest obecnie pokoleniem seniorów. Rozmowy lub wywiady z nimi stanowić mogą nieocenione źródło wiedzy o samych wnętrzach, a także warunkach i kontekście ich powstania.
Podstawowym założeniem konferencji jest zwrócenie uwagi na wnętrza, które powstały w Polsce w II połowie XX wieku – przede wszystkim ze względu na ich wartość artystyczną i historyczną. Debata konferencyjna przebiegać będzie w ramach kilku bloków tematycznych skoncentrowanych wokół takich zagadnień jak: sylwetki projektantów, projekty i realizacje, przemiany stylowe, kontekst społeczno-polityczny i historyczny, problem materiału i techniki, a także ochrona i modernizacja.
Koordynatorka konferencji naukowej: Aleksandra Mosiołek
Kuratorzy festiwalu: Marta Kołacz, Cezary Lisowski, Piotr Lisowski
Tormiar – Festiwal Architektury i Wzornictwa: Rehabilitacja wyobraźni
Od 26 czerwca do 1 lipca 2014 r.
Wystawy potrwają do 21 września 2014 r.
Centrum Sztuki Współczesnej Znaki Czasu
Toruń