W salach Muzeum w Kwidzynie można oglądać zintegrowaną wystawę witraży i malarstwa dwóch znakomitych toruńskich artystów: Władysława Kozioła (ojciec, rocznik 1929) i Wojciecha Kozioła (syn, rocznik 1958). Łączy ich artystyczny temperament i rodzaj uprawianej sztuki.
Władysław Kozioł ma na swym koncie ogromny dorobek. W okresie ponad pięćdziesięcioletniej działalności twórczej zrealizował oszklenia witrażowe dla z górą stu obiektów sakralnych i świeckich w Polsce (Wrocław, Warszawa, Łódź, Toruń, Ciechocinek, Inowrocław, Gdańsk, Elbląg, Malbork) a także poza jej granicami (Moskwa, Berlin, Ryga, Koszyce, Tallin).
Charakterystyczną cechą twórczości Kozioła jest ścisła symbioza i wzajemne przenikanie się obu uprawianych dziedzin. Jego witraże, opracowane intensywnie, fakturowo, ujawniają niepospolity temperament malarza; obrazy zaś, poprzez zastosowanie mocnego konturu, przywołują zjawisko witrażu. Ostatnio artysta szczególnie chętnie sięga po gwasz i temperę oraz specjalnie preparowany papier a efektem są abstrakcyjne kompozycje przypominające technikę batiku. Toruński twórca podkreśla, że wśród jego mistrzów byli zarówno malarze: Tymon Niesiołowski i Stanisław Borysowski, jak również teoretycy sztuki: Bogusław Mansfeld i Andrzej Sciepuro.
(Ewa Witkowicz-Pałka – kurator wystawy)
Władysław Kozioł po studiach na Wydziale Sztuk Pięknych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika (1956 r.) podjął pracę konserwatora w toruńskiej pracowni witrażownictwa kierowanej przez Edwarda Kwiatkowskiego. Od późnych lat 60. ubiegłego wieku eksperymentował ze szkłem. Efektem było opracowanie technologii uzyskiwania fakturowego szkła, zwanego później malborskim, o rozbudowanej strukturze wewnętrznej w postaci okazałych, nieregularnych pęcherzy załamujących i rozszczepiających promienie światła. Wynalazek uzyskał świadectwo patentowe (1983 r.) a szkła z pęcherzami znalazły szerokie zastosowanie w oknach licznych obiektów zabytkowych, m.in. na Zamku w Malborku, w kościele św. Brygidy w Gdańsku, w Muzeum Architektury we Wrocławiu.
(Ewa Witkowicz-Pałka – kurator wystawy)
Wojciech Kozioł jest nie tylko artystą malarzem i witrażystą, ale także konserwatorem dzieł sztuki. Torunianin z urodzenia, studiował Konserwację Malarstwa i Rzeźby Polichromowanej na Wydziale Sztuk Pięknych UMK (dyplom 1986 r.). Wraz z ojcem Władysławem od 1992 r. prowadzi Artystyczną Pracownię Autorską zajmującą się produkcją i konserwacją witraży.
(Ewa Witkowicz-Pałka – kurator wystawy)
Jest twórcą szeregu realizacji witrażowych w obiektach sakralnych i świeckich – zarówno użyteczności publicznej (Pałac Ślubów w Gorzowie Wlkp., siedziba Centrum Astronomicznego PAN w Toruniu, dormitoria konwentu na Zamku Wysokim w Malborku), jak i prywatnych rezydencji (wille w Konstancinie i Lublinie). Spośród jego licznych prac konserwatorskich i rekonstrukcyjnych należy wymienić: konserwację heraldycznych kwater z Dworu Artusa w Toruniu, witraży z dwóch okien katedry we Fromborku, pozostałości XIX-wiecznych oszkleń witrażowych Wielkiego Refektarza w Malborku, pięciu witrażowych okien kościoła św. Bartłomieja w Miłomłynie oraz rekonstrukcję witraży z Kalwarii w Wielu.
(Ewa Witkowicz-Pałka – kurator wystawy)