Praga nadal jest najbiedniejszą dzielnicą Warszawy, ale dekadę temu jej potencjał odkryli artyści. Zaczęły powstawać pracownie, kawiarnie, galerie. Na stary klimat nałożyła się dynamika młodych, aktywnych ludzi. Dzięki nim praska bieda została dostrzeżona i nazwana. Powstało kilka fundacji. Ich aktywność kierowana jest przede wszystkim do dzieci. Z nimi pracować jest łatwiej, choć i one działania społeczników przyjmują z dużą rezerwą.
Nowe Legendy Miejskie to inicjatywa Fundacji Moma Film; cykl działań w ramach których dzieci z najuboższych praskich rodzin brały udział w warsztatach kreatywnych. Na zajęciach literackich wymyślały fikcyjne historie dotyczące ich miejsca zamieszkania. Kolejno opowieści stały się scenariuszami filmów, kręconych z udziałem dzieci. W ten sposób powstały relacje o przygodach dentystów z ulicy Ząbkowskiej czy fryzjera z Targówka.
Urszula Tarasiewicz oficjalnie w projekcie Nowych Legend Miejskich pracowała jako asystentka podglądu filmowego oraz fotosista. Nieoficjalnie warsztaty wciągnęły ją maksymalnie. Była kierowcą, dbała o catering i rozwiązywanie dziecięcych problemów. Zafascynowana obserwowała radość, z jaką dzieci przeistaczają się w bohaterów bajek. To zdecydowało o powstaniu projektu fotograficznego Nowych Legend Miejskich, który nie jest dokumentacją warsztatów, lecz autonomiczną prezentacją.
Na wyjątkową estetykę zdjęć Urszuli Tarasiewicz złożyły się trzy czynniki. Pierwszym, może najmniej ważnym, jest technika – zdjęcia realizowane średnioformatowym Hasselbladem mają szczególną magię i w swoim obrazowaniu nobilitują modela. Dawno już wiadomo, że prawda fotografii nie istnieje. Nie istnieje obiektywizm. Urszula, realizując cykl, nie chciała być obiektywna. To drugi czynnik: jej autorski sposób widzenia. Mamy tu do czynienia z kostiumem i stylizacją, zrealizowaną na potrzeby filmu. Jednak to, co zaproponowała Urszula swoim modelom, to więcej niż możliwość kolejnej odsłony aktorskiego zadania, tym razem przed aparatem. Stworzona przez Urszulę „scena” jest większa, jest sceną życia. Jej mali bohaterowie to poważne, ale zadowolone z siebie osoby. Dzieci są tutaj dojrzałe i mądre, szczęśliwe i spełnione. I wreszcie trzecia rzecz – sami bohaterowie zdjęć. W takich dzielnicach jak Praga dojrzewa się szybciej, bardzo wcześnie zaczyna się rozwiązywać dorosłe problemy i podejmować decyzje. Nie ufa się byle komu. Nawet jeśli obcy jest miły i daje przysłowiowego cukierka, to i tak zawsze pozostaje obcym. Na zdjęciach Urszuli Tarasiewicz dzieci nie czują się obco, pozbyły się dystansu. Są u siebie i są z tego dumne. Urszuli udało się osiągnąć prawdę, ponieważ pozwoliła dzieciom zaprezentować się tak, jak tego chciały. Dała im „scenę” i nie kryła sympatii.
W 2012 r. ukazał się pierwszy autorski album fotograficzny Urszuli Tarasiewicz, zawierający jedną z historii z Nowych Legend Miejskich. To limitowana, numerowana edycja kolekcjonerska, w twardej okładce, będąca pierwszym tomem z serii publikacji kuratorskich wydawanych przez Art Galerie Siegen i Tomasa Kellnera. Album towarzyszył wystawie Nowych Legend Miejskich, jaka odbyła się w Art Galerie Siegen w 2012 r.
Obecnie Urszula Tarasiewicz pracuje nad wystawą i albumem kolekcjonerskim, które poświęcone będą tematyce łódzkiej. Projekt obejmuje zdjęcia z kamienic przy ulicy Ogrodowej i Rynku Bałuckiego, a także prezentuje ich mieszkańców oraz pozostałe po nich przedmioty, pozostawione po eksmisjach i wysiedleniach, sprzedawane na rynku, kolekcjonowane w domach niezamożnych Łodzian.
Agnieszka Gniotek
Urszula Tarasiewicz (ur. 1975 r.) – jedna z najciekawszych artystek młodego pokolenia, posługujących się medium fotografii. Znakiem rozpoznawczym jej twórczości są minimalistyczne fototapety, które otwierają przestrzeń i stwarzają iluzję horyzontu. Studiowała w Państwowej Wyższej Szkole Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej im. L. Schillera w Łodzi na kierunku fotografii. Dyplom zrealizowała pod kierunkiem prof. W. Prażmowskiego. Pracuje w Polsce i Norwegii. Tam też zdobywała doświadczenie zawodowe na planach filmowych.
Tarasiewicz jako dokumentalistka jest wrażliwym obserwatorem otoczenia, w zdjęciach nobilituje elementy absurdalne i marginalne. Życie w industrialnej Łodzi wpłynęło na jej poszukiwania piękna w kiczu, koloru w szarościach i szczęścia w ludziach, którzy go nie mają. Fotografuje prosto, surowo, ascetycznie. Zapisuje na negatywie momenty, które są znakiem swojego czasu i bez upiększeń opisują otoczenie. Kiedy fotografuje ludzi, pozwala im odgrywać wymyślone role, nie tworzy portretów psychologicznych, a zachęca do kreowania sytuacji na potrzebę chwili.
Nowe Legendy Miejskie to cykl zdjęć wielokrotnie prezentowany i nagradzany m.in. w Niemczech i Norwegii. Jego „strażacki” wątek wszedł w skład andel’s Contemporary Art Collection i jest stale prezentowany w przestrzeniach andel’s Hotel w Łodzi. Nowe Legendy Miejskie zostały nagrodzone w kategorii Portret w konkursie Curator’s magazynu „Photo District News” (2012); otrzymały New Talent Award niemieckiego „FotoMagazine” (2012); otrzymały nagrodę Ars Victiria Book Award przyznawaną przez Photographer’s Network w Niemczech (2013); wygrały konkurs norweskiego magazynu Fotografii.no na publikację i wystawę Interfoto 17#Debutantutstilling w Oslo (2013). Dotychczas były prezentowane m.in. w Milk Gallery w Nowym Jorku (2010) oraz w Wypiekach Kultury w Warszawie (2013).
Inne serie zdjęć Uli Tarasiewicz można było zobaczyć m.in. na objazdowej wystawie Critiral Mass w USA (2012); serię The future is so bright, wykonaną w Norwegii podczas stypendium na Halsnøy Kloster, prezentowano na wystawie grupowej w Norwegii (2013) oraz na wystawie pt. Ja to ktoś inny w Warszawie, w Galerii Klimy Boheńskiej (2015). Zdjęcia Tarasiewicz pojawiły się gościnnie w Wiedniu na grupowej wystawie Call me on Sunday kuratorowanej przez Ursulę Marię Probst w Galerii Krinzinger (2014), w Jam Factory w Oxfordzie (2014), na wystawie Face to Face w Stuttgartcie (2014). Ula Tarasiewicz jako jedna z dwojga Polaków zakwalifikowała się w 2015 do prestiżowego przeglądu portfolio w Nowym Jorku, organizowanego przez „New York Times”.
Urszula Tarasiewicz | Nowe Legendy Miejskie
Od 25 września do 1 listopada 2015 roku
andel’s Hotel Kraków
1 komentarz
Pomysł. Zawsze liczy się błyskotliwy pomysł. A ukazanie w “innym światle” świata legend jest dodatkowo nieschematyczny.