Na wystawie 6,7 GB. Wystawa z pigułki zostaną zaprezentowane dzieła dwanaściorga artystów z Chile i z Argentyny. Są to prace wideo oraz fotografie wyprodukowane w Europie według instrukcji autorów. Każdy twórca zaprezentuje od jednej do pięciu prac. Są to bardzo różni artyści, a każdy z nich – po drugiej stronie oceanu – stworzył swój własny mikrokosmos, który teraz można zobaczyć w Polsce.
30 czerwca 2016 roku przyjechałam do Buenos Aires, a 18 lipca opuściłam to miasto. W tym czasie spotkałam się z ponad tuzinem artystów z Argentyny i Chile. Rezultatem było kilka gigabajtów sztuki zapisanych na małym gadżecie, który ze sobą przywiozłam. Gdy wróciłam do Europy, otworzyłam tę puszkę Pandory, by stworzyć wystawę, którą teraz pokazujemy po raz pierwszy w toruńskim CSW – mówi kuratorka wystawy, Inés R. Artola.
Z Argentyny pochodzi sześcioro artystów. Są to: Cecilia Reynoso, która zaprezentuje prace z wybitnej serii Los flores y las flores – improwizowane zdjęcie rodzinne wykonane z niesamowitą wrażliwością na kompozycję i kadr; Santiago Carrera, młody i utalentowany fotograf z Buenos Aires, autor Substancji – pracy eleganckiej, wyrafinowanej i niepokojącej; Enrico Fantoni, mieszkaniec Argentyny o włoskich korzeniach, który zaprezentuje swoje nieco ironiczne spojrzenie na dzielnicę Palermo w Buenos Aires; Sebastian Szyd, który pokaże przepiękną i intymną pracę do kontemplacji; Florencia Reta, wrażliwa obserwatorka natury, która pozwala nam kontemplować ją z bliskością i szczerością; David Sisso, spoglądający przez okno w czasie różnych podróży, pośród różnych krajobrazów.
Kolejnych sześcioro artystów związanych jest z Chile: Andres Duran z poetyckimi pracami wideo, przedstawiającymi transformację miasta; Rodrigo Gomez Rovira, który zabierze nas w podróż do przeszłości Allendy oraz najdalszego miejsca na świecie – Tierra del Fuego; młody Sebastian Mejia, który pracuje w tradycyjnej technice i pokaże dwie pełne liryzmu prace; Demian Schopf, który zaprezentuje nam folklorystyczne życie Boliwii, ale… na statku kosmicznym; Norton Maza i jego instalacje, które choć są budowane z zabawek, to mówią o poważnych sprawach; i wreszcie Nicolas Franco, który intryguje i kwestionuje.
Każdy z artystów ma swój własny, odrębny świat, a połączył ich cykl improwizowanych spotkań i wyrażenie zgody na reguły gry. Inspiracji do 6,7 GB. Wystawy z pigułki było wiele – od słynnej walizki Marcela Duchampa, pudełka grupy Fluxus, wystaw z lat 70. mieszczących się w teczce, kapsuły czasu Andy’ego Warhola, Nanomuseum Hansa Ulricha Obrista, przenośnego muzeum Domenica Quaranty, pracy To nie jest muzeum, której autorem jest Martí Peran, aż po sekretne stowarzyszenie światłych wariatów shandy, o którym opowiada Vila-Matas. Możemy jednak tę wystawę potraktować nieco skromniej – jako list w butelce, który przepłynął przez Atlantyk i dotarł aż do Polski…
Inés R. Artola (ur. Málaga, Hiszpania, 1979) – dr historii sztuki i muzykolożka, kuratorka i tłumaczka. Mieszka i pracuje w Warszawie od 2004 roku. Wykłada na Wydziale Historii Sztuki Uniwersytetu Warszawskiego.
Artyści: Santiago Carrera, Andrés Durán, Enrico Fantoni, Nicolás Franco, Norton Maza, Sebastián Mejía, Florencia Reta, Cecilia Reynoso, Rodrigo Gómez Rovira, Demian Schopf, David Sisso, Sebastian Szyd
6,7 GB. Wystawa z pigułki
Kuratorka: Inés R. Artola
Koordynatorka: Paulina Kuhn
Od 23 marca do 20 maja 2018 roku
Otwarcie wystawy: 23 marca 2018 roku, godz. 19.00
Centrum Sztuki Współczesnej Znaki Czasu w Toruniu