Powrót do artykułu: Wszystkie Macedonie wg Michała Siarka ← Poprzedni Michał Siarek, „Alexander: Forging Utopia” (źródło: dzięki uprzejmości artysty) Michał Siarek, „Alexander: Forging Utopia” (źródło: dzięki uprzejmości artysty) Teren budowy Muzeum Archeologicznego Macedonii, w którym znajduje się kopia tzw. „sarkofagu Aleksandra”. Nabycie tego pomnika-grobowca wywołało żywą debatę wśród opinii publicznej, jako że nie da się go jednoznacznie powiązać z Aleksandrem Wielkim, a na temat jego pochodzenia istnieje bardzo wiele teorii. Po tym jak szczątki władcy zniknęły z Egiptu w 323 roku p.n.e., jego ostateczne miejsce spoczynku nie zostało nigdy odkryte. A jednak, mimo niepewnego pochodzenia, dokładna kopia tego dzieła została umieszczona w specjalnej komorze, zwieńczając kolekcję zgromadzoną ku pamięci tego rzekomego przodka współczesnych Macedończyków. Skopje, 2013 (źródło: dzięki uprzejmości artysty) Najważniejszy nowy pomnik miasta Skopje – a także nieoficjalny symbol poszukiwania przez kraj nowej tożsamości – to niesławny Wojownik na Koniu. Odsłonięcie tego 24-metrowego monumentu odbyło się w 2012 roku z okazji 20. rocznicy uzyskania przez Macedonię niepodległości. Symboliczny gest na nowo rozpalił trwający od dawna konflikt z Grecją dotyczący zadziwiającego podobieństwa statuy do znanego powszechnie wizerunku Aleksandra Wielkiego. Grecki rząd konsekwentnie sprzeciwia się roszczeniom innych państw do tej historycznej postaci, uważając starożytnego władcę za część wyłącznie greckiego dziedzictwa. Spór o tożsamość kulturową, a także nierozstrzygnięte dyskusje dotyczące nazwy Macedonii zaowocowały działaniami ze strony Grecji, które zablokowały przystąpienie Macedonii do NATO i UE, a także skazały ją na długotrwałą izolację polityczną. Skopje, 2013 (źródło: dzięki uprzejmości artysty) W trakcie swojej burzliwej historii Skopje było niszczone i odbudowywane czterokrotnie. 26 lipca 1963 roku miasto zostało nawiedzone przez trzęsienie ziemi, które zrujnowało je w 80 procentach, grzebiąc ponad tysiąc ofiar i pozostawiając ponad 200 tysięcy mieszkańców bez dachu nad głową. Społeczność międzynarodowa od razu zaproponowała pomoc, ale żadnego centralnego planu odbudowy Skopje nigdy nie udało się ukończyć. Pięćdziesiąt lat później rząd konserwatystów zainicjował nowy ogólnonarodowy plan odbudowy, którego celem jest przywrócenie więzi z domniemanymi antycznymi korzeniami regionu. Na zdjęciu kościół św. Konstantyna i Eleny. Skopje, 2015 (źródło: dzięki uprzejmości artysty) Jeden z trzech betonowych żaglowców wmurowanych w koryto rzeki Wardar do celów hotelarsko-restauracyjnych. Skopje, 2015 (źródło: dzięki uprzejmości artysty) Michał Siarek, „Alexander: Forging Utopia” (źródło: dzięki uprzejmości artysty) Michał Siarek, „Alexander: Forging Utopia” (źródło: dzięki uprzejmości artysty)