W dniach 13-15 grudnia 2005 roku w Starym Browarze w Poznaniu odbędzie się przegląd filmowy pt. Gay Experimental – Wrażliwość homoerotyczna w kinie eksperymentalnym.
Kenneth Anger, Gregory Markopoulous, Matthias Muller, Cathy Lee Crane, Mike Hoolboom – to tylko kilka nazwisk z czołówki artystów kina eksperymentalnego XX wieku, których twórczość w sposób oczywisty naznaczona jest homoseksualną naturą ich twórców.
Charakterystyczne jest, iż to właśnie niezależne, awangardowe kino stało się głównym medium, w którym wypowiadali się artyści otwarcie deklarujący i poruszający w swoich filmach wątki odmiennej seksualności. W czasach gdy w tradycyjnym kinie fabularnym temat homoseksualizmu uznawany był za tabu, powstające w drugim czy trzecim obiegu prace były jedyną możliwością przedstawienia tej tematyki w twórczości filmowej. Krążące w drugim obiegu lat 60. i 70., pionierskie prace Kennetha Angera czy Jeana Geneta stały się punktem odniesienia dla artystów tworzących w latach 80. i 90., kiedy artyści poruszający tematykę homoerotyczną stworzyli wiele klasycznych już dziś prac na taśmie 16mm.
W ramach złożonego z 6 programów przeglądu ich filmów, będzie można zapoznać się z charakterystyczną estetyką oraz tematyką tych prac. Obok oczywistych zbieżności tematycznych – wyobcowania ze społeczeństwa, skupieniu na własnej seksualności, podskórnej obecności śmierci – filmy te łączy szczególny rodzaj wrażliwości, specyficzny melancholijny i poetycki nastrój, nieco staromodny sentymentalizm – cechy, które definiują to, co możemy dziś nazywać estetyką homoerotyczną w kinie eksperymentalnym.
Przegląd rozpocznie projekcja klasycznego filmu Fireworks (1947) Kennetha Angera, w którym 17-letni wówczas artysta w sposób robiący do dziś (po niemal 60 latach) wielkie wrażenie deklaruje swoją odmienną seksualność. Twórczość Angera wywarła olbrzymie piętno na całe pokolenie twórców, czego wyrazem są jedne z najlepszych filmów awangardowych II. połowy XX wieku – melancholijne prace Niemca Matthiasa Mullera (Aus der Ferne, Sleepy Heaven) czy Kanadyjczyka Mike Hoolbooma (monumentalne Passing On).
Niezwykle interesująco zapowiadą się dwa programy poświęcone kobietom – pokazane zostaną animowane, kolażowe prace Martyh Colburn, poetyckie filmy Cathy Lee Crane i Sue Friedrich oraz radykalne, feministyczne kino Barbary Hammer. Przegląd uzupełnią krótkie filmy m.in. Lewisa Klahra (homoseksualna wersja komiksu o Supermanie) czy Yanna Beauvaisa (klasyczne Homovie z 1977 roku) oraz będący swobodną adaptacją prozy Oskara Wilde – epicki film De Profundis Lawrence F. Brose, ręcznie utkany na taśmie filmowej kolaż abstrakcji i found footage.
Niemal wszystkie filmy zostaną zaprezentowane po raz pierwszy w Polsce.
Program przeglądu:
Program I
Kenneth Anger: Fireworks, 1947, 14’
Kenneth Anger: Puce Moment, 1949-70, 7’
Kenneth Anger: Eax d’Artifice, 1953, 13’
Matthias Muller: Aus der Ferne: The Memo Book, 1989, 27’
Program II
Matthias Muller: Sleepy Heaven, 1993, 15’
Su Friedrich: Damned if you don’t, 1987, 42’
Program III
Barbara Hammer: Dyketactics, 1974, 4’
Martha Colburn: What’s On, 1997, 2’
Martha Colburn: Skelehella Vision, 2001, 8’
Cathy Lee Crane: Not For Nothin, 1996, 29’
Program IV
Mike Hoolboom, Panic Bodies, 1998, 70’
Program V
Lewis Klahr: Pony Glass, 1997, 15’
Michael Walling: Decodings, 1988, 15’
Jerry Tartaglia: Ecce Homo, 1989, 7’
Yann Beauvais: Homovie, 1977, 6’
Oki Hiroyuki Irome, 1992, 8’
Program VI
Lawrence F. Brose, De Profundis, 1997,65’
Poznań, Stary Browar – Słodownia
13-14 grudnia 2005, godz. 19.00
15 grudnia 2005, godz. 20.00