6 grudnia (sobota) o godzinie 19.00 na sopockiej scenie Off the BICZ odbędzie się wieczór solistek, w trakcie którego będzie można zobaczyć dwa spektakle Tak Joanny Czajkowskiej oraz Tullę Idy Bocian. Po spektaklach odbędzie się wykład prof. Ewy Graczyk pod tytułem Jak trudno jest mówić/tworzyć będąc kobietą.
Głównym impulsem do poszukiwań twórczych Joanny Czajkowskiej była praca Yoko Ono z 1966 roku pod tytułem Ceiling Painting (znanym również jako YES Painting), którą artystka pokazała na wystawie w Indica Gallery w Londynie w 1966 roku. Na środku sali wystawowej stała wysoka, biała drabina. Dokładnie nad drabiną przytwierdzono do sufitu biały obraz, do którego ramy przymocowano lupę na łańcuszku. Cała instalacja zapraszała do tego, by się wspiąć i spojrzeć. Gdy podjęło się ten wysiłek, dzięki lupie, można było przeczytać napisane maleńkie tak.
Drugą, istotną inspiracją do powstania TAK był film Michael’a Apted’a z 1994 roku pt. Nell. W efekcie finalnym jednak, widz nie zobaczy prostej historii znalezionej w puszczy, żyjącej poza wszelką cywilizacją młodej kobiety i próby odzyskania jej dla świata. Będzie mógł być raczej świadkiem momentu, gdy to ona, mówi światu, ale też i nowej, bardziej świadomej sobie tak.
Tulla to monodram według Psich lat Güntera Grassa. Ida Bocian wykorzystała historię dziewczyny mieszkającej we Wrzeszczu opowiedzianą przez Grassa, by przedstawiając jej proste, smutne życie, odnaleźć w nim to, co powinno być wartością uniwersalną. Trudno powiedzieć by przedstawiona przez nią kreacja była relacją losów osoby szczęśliwej, której w życiu wszystko się układa i której droga wiedzie prostą linią na szczyt. Przejmująca opowieść o człowieku, który niejako samotnie staje się dorosłym, zostawia w widzach uczucie zrozumienia i współczucia, ale też jednocześnie nieodparte pragnienie wzięcia sprawy naszego życia w swoje ręce i nonkonformizmu.
Pomysł spektaklu, którego premierę zobaczymy na deskach Teatru Na Plaży w sobotę i niedzielę, zrodził się w głowie Idy Bocian w roku 1995. Tekstem źródłowym spektaklu jest II księga Psich lat Güntera Grassa, czyli Listy miłosne. Ida podejmowała próby scenicznej interpretacji tekstu od roku 2005, ale ich wyniki nigdy do tej pory nie miały swojej właściwej premiery. W ostatecznym procesie twórczym Ida Bocian, przy pomocy Ewy Ignaczak, dokonała dekonstrukcji pierwotnej wersji Tulli i zbudowała nowe przedstawienie.
Teatr na Plaży
Aleja Mamuszki 2, Sopot