19 lipca 2009 roku o godzinie 20:00, w Abby Aldrich Rockefeller Sculpture Garden w Museum of Modern Art w Nowym Jorku, odbędzie się światowa premiera 17 kwartetu smyczkowego Bogusława Schaeffera, jednego z najwybitniejszych polskich kompozytorów. Premiera tego utworu, prezentowana z inicjatywy Instytutu Kultury Polskiej w Nowym Jorku, zostanie wykonana dla uczczenia niedawnych 80 urodzin kompozytora.
Seria koncertów letnich Summergarden poświęcona jest muzyce jazzowej i współczesnej i prezentowana przez MoMA przy współpracy z Juilliard School i Jazz at Lincoln Center w Sculpture Garden. Młodzi wirtuozi z New Juilliard Ensamble pod kierownictwem dyrektora artystycznego Joela Sachsa prezentują nowojorskie premiery wybitnych kompozytorów z całego świata, tworzących w różnorodnych stylach muzycznych.
Bogusław Schaeffer (ur. 1929 we Lwowie) jest kompozytorem, teoretykiem, krytykiem muzycznym, pedagogiem, dramatopisarzem, grafikiem, jest nie tylko przedstawicielem europejskiej awangardy muzycznej i autorem ponad 500 kompozycji, ale także najczęściej wystawianym spośród żyjących polskich dramatopisarzy. Jest także autorem siedemnastu książek, w tym pierwszego podręcznika kompozycji współczesnej. O fenomenie Schaeffera i jego wielkim znaczeniu w kulturze współczesnej mówią m.in. publikacje znakomitych autorów, jak N. Slonimsky’ego, E. Karkoschki czy S. Kisielewskiego.
Obdarzony wyjątkowym darem rozumienia możliwości rozwoju sztuki, Schaeffer jest jednym z niewielu artystów którzy zawsze wybiegali swoją – niezwykle indywidualną – twórczością w przyszłość., Schaeffer stał się twórcą uniwersalnym, aktywnym we wszystkich dziedzinach, które uważa za warte rozwinięcia. Jego teatr, kreowany na prawach muzycznych nie znajduje odpowiednika w dotychczasowej literaturze; urzeka i zarazem zadziwia nowatorstwem oraz oryginalnością. Z kolei dokonania w muzyce można by zdefiniować jako surrealistyczną deformację minionych konwencji i technik w oparciu o rzetelną próbę wykorzystania możliwości muzyki nie przez jej krótkotrwałą odnowę, lecz przez organizowanie nowego świata – odkrywanie nieznanych form, technik i wyznaczników ekspresji. Stawiając na pierwszym planie pomysł, kompozytor pracuje niezwykle wydajnie nad tworzeniem samej muzyki, jej substancji, jej praw i estetyki. Schaeffer jest jedną z najciekawszych postaci europejskiej kultury ostatnich dziesięcioleci.
Kwartet Smyczkowy Nr. 17 Bogusława Shaeffera jest podzielony na pięć części. Kontrast w części A osiągany jest przez zróżnicowanie bardzo głośnego, dzikiego rozpoczęcia oraz zakończenia i spokojnej sekcji środkowej. W sekcji końcowej instrumenty słyszane są w niezależnych liniach melodycznych w szybkim tempie. Część B, jako całość jest utrzymana w tempie quasi-andante z różnorodnością temp między instrumentami, co stwarza wrażenie wolnej improwizacji. W części C występuje wiele różnych barw; mikrotony nadają jej głęboką ekspresyjność. Wirtuozyjna część D została skomponowana jako kolaż barw. Finałowa część E prezentuje różne tempa i jest dłuższa niż pozostałe części. Kombinacje wielu barw nadają jej bardzo indywidualną formę. (Adaptacja notatek kompozytora).