Do 11 października 2009 roku w Galerii Bielskiej BWA prezentowana będzie wystawa Ad Extra Teodora Turskiego. Wystawa grafik młodego łódzkiego artysty należy do programu Międzynarodowego Triennale Grafiki Kraków 2009.
Specjalnie dla przestrzeni Galerii Bielskiej artysta stworzył graficzną instalację pt. A Man-Eating Machine. Tytuł pracy został zaczerpnięty z piosenki Grace Jones Corporate cannibal, z płyty Hurricane. Mural zajął główną oraz dwie boczne ściany sali wystawowej na piętrze (jedną trzecią powierzchni sali). Postaci na grafice uwikłane są w graficzny splot, który je przytrzymuje, chwilami zakrywa i pochłania, grafika staje się pułapką.
Artysta znajduje analogie ze współczesnością, w której – z punktu widzenia wielkich korporacji – ludzie są głównie pracownikami i konsumentami, dopiero potem ludźmi. Bohaterowie pracy Teodora Durskiego próbują uciec, dążąc w stronę wielkiej czarnej przestrzeni, którą można interpretować jako przejście albo grób, ucieczkę do innego świata.
Praca pomyślana jest tak, by odbiorcy znajdując się w niej – czuli się zdominowani, otoczeni. Także podłoga galerii pokryta została grafikami, na których artysta powtarza motyw dłoni wskazującej w kierunku instalacji. Elementy te tworzą rytm, w który widz musi wejść, aby obejrzeć wystawę. Pozostałe prezentowane na wystawie grafiki pochodzą z ostatnich lat i ukazują rozwój drogi twórczej artysty:
Początkowo człowiek w moich pracach był bardziej cielesny, istotna była dla mnie estetyka ciała, jego piękno, seksualność. W ostatnich pracach postać ludzka stała się bardziej symboliczna, ciało stało się formą ‘znaku’, aż w końcu – w najnowszych pracach – człowiek zniknął, został wyeliminowany, pozostało tylko opakowanie, ślad po tym, że wcześniej tu był, istniał.
Bielska wystawa grafiki Ad Extra jest nawiązaniem do wcześniejszej, bardzo osobistej wystawy malarstwa Ad Intra. Wiele prac graficznych artysta bezpośrednio odnosi do swoich wcześniejszych obrazów, jak np. praca Zanikanie jest nawiązaniem do obrazu pt. Tylko Czerń i Biel z cyklu autoportretów trumiennych, jakie Teodor Durski stworzył w reakcji na określenie go gwiazdą. Grafika ta jest jednocześnie wielką vlepką (poszczególne kwatery przyklejone na ścianie galerii, równie dobrze mogłyby być przyklejone na ulicy) oraz pretekstem do rozważań na temat reprodukcji i oryginału.
Teodor Durski urodził się w 1976 roku; mieszka i pracuje w Łodzi. W latach 1998-2003 studiował na Wydziale Tkaniny i Ubioru Akademii Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi. W 2003 otrzymał dyplom z wyróżnieniem z projektowania dywanu i gobelinu u prof. Mariusza Kowalskiego, poszerzony o malarstwo u prof. Marka Wagnera i grafikę u prof. Andrzeja Smoczyńskiego. Brał udział w wielu prestiżowych, ogólnopolskich i międzynarodowych wystawach, jest stale obecny na cyklicznych prezentacjach grafiki, takich jak m.in. Międzynarodowe Triennale Grafiki w Krakowie, Triennale Grafiki Polskiej oraz Międzynarodowe Triennale Grafiki BIS w Katowicach.
Wystawa czynna do 11 października 2009 roku
Galeria Bielska BWA
ul. 3 Maja 11
Bielsko-Biała