5 lutego 2010 roku o godzinie 18.00 w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie odbędzie się otwarcie debiutanckiej wystawy Chrzest Michała Jelskiego. Ekspozycja, której kuratorem jest Adam Mazur, składa się z dziesięciu fotografii i filmu przedstawiającego tytułowy rytuał przejścia organizowany przez młodzież na koloniach letnich.
Fotografie Jelskiego wymykają się łatwym podziałom na, mający swe źródła w etnologii, dokument fotograficzny i, typową dla skomercjalizowanej kultury wizualnej, fotografię inscenizowaną. Zdjęcia Jelskiego ogniskują się wokół nieletnich bohaterek, które z niewinnego wieku dziecięcego przechodzą niejako na naszych oczach w dużo bardziej problematyczny okres dojrzewania. Prace tworzące wystawę Chrzest można zapewne porównywać z twórczością takich gwiazd jak Sally Mann czy Rineke Dijkstra, ale chyba lepiej skupić się na tym, co o momencie inicjacji ma do powiedzenia sam autor:
Interesują mnie zwłaszcza te wszystkie dziwne rytuały wymyślone przez dzieci i przekazywane następnym rocznikom. Rzeczy typu: dziwne napoje i pokarmy niczym zmutowana komunia katolicka. Poza tym, nie oczyszczenie jak na chrzcie, ale totalne umorusanie; błoto, mąka i jajko, a potem mycie zębów. Te wszystkie przebrania i eksponaty mówią dużo o naszej kulturze, świadomej i nieświadomej symbolice. Także o zjawiskach typu fala. (…)
Fotografowałem raz w roku w wakacje na obozie sportowym dla dziewczyn. Problem był w tym, że chrzest taki trwa około godziny, więc tak naprawdę było bardzo mało czasu i wszystko było w pośpiechu, a akcja toczyła się w wielu miejscach naraz. Poza tym używałem średnioformatowego aparatu, który nie był idealny do zdjęć naprawdę z akcji, ale dawał za to szczegół i ten moment skupienia, zatrzymania na chwilę. Materiał ten powstał na przestrzeni 2004-2007 roku w tym samym kręgu osób. Starsze dziewczyny chrzciły młodsze, sytuacja się powtarzała następnego lata, gdzie te same dziewczyny z poprzedniego roku chrzciły tym razem nową grupę.
Michał Jelski
(fragment rozmowy kuratora z Artystą)
Wystawa prezentowana będzie w Galerii Wejście do 28 lutego 2010 roku.