8 października 2010 roku w Galerii Entropia we Wrocławiu odbędzie się wernisaż wystawy Tomasza Partyki Cienie Mistrzów.
Malarski cykl Cienie Mistrzów rozpoczęty przez Tomasza Partykę w 2008 roku opiera się na studiach nad XVII-wiecznym malarstwem holenderskim, zwłaszcza nad obrazami mistrza martwych natur Jana Weenixa, który żył w latach 1642-1719.
Weenix znany jest ze swoich kompozycji z ubitym ptactwem i zwierzyną łowną – takich, jak Martwa natura z zającem i ptakami, Martwy zając i kuropatwy czy Martwa natura z pawiem i psem. Partyka zapożycza elementy owych martwych natur i wycina z nich zabite zające, sarny, bażanty, kuropatwy i kaczki. Wklejając je we własne kompozycje, ożywia zwierzęta przez odwrócenie ich do góry nogami. Ten prosty zabieg dynamizuje bezwładne ciała i ze statycznych, dostojnych kompozycji Weenixa tworzy zwierzyniec, taniec śmierci.
Wpisując się do grona artystów na nowo interpretujących klasyczne malarstwo, Partyka dokonuje ikonograficznego odwrócenia porządków. Jednak, podkreślając wagę pierwowzoru, opatruje swoje obrazy komentarzami odnoszącymi się do holenderskiego mistrza: Where is Jan Weenix? czy Jan Weenix vs. Partyka.
Cykl Cienie mistrzów wziął swój tytuł od małego obrazu, który po lewej stronie przedstawia wklejoną, oryginalną, martwą kuropatwę Weenixa, podczas gdy po prawej odmalowany przez Partykę został tylko jej cień. Można odbierać go jako deklarację artysty pozwalającego sobie na czerpanie z tradycji malarstwa i określającego swoją wobec niego pozycję. Tworząc kolaż z wybranych przez siebie fragmentów obrazów – zwierząt, ludzi – nie przemalowuje ich od nowa, ale wycina z reprodukcji. Pozostawiając malarski kunszt mistrzom, siebie kategoryzuje po stronie cienia. Partyka mówi o swoim malarstwie:
Nie ma w tym filozofii ani religii, na pewno jest dużo sarkazmu.
W latach 2000-2005 Tomasz Partyka studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu, gdzie uczęszczał do pracowni malarstwa prof. Jerzego Kałuckiego oraz prof. Wojciecha Łazarczyka, a także do pracowni wideo Marka Wasilewskiego. Związany jest z Galerią Le Guern w Warszawie. Mieszka i pracuje w Poznaniu. Motyw cienia i inspiracje historią sztuki były już wcześniej obecne w twórczości Partyki. Obraz Cień Fizycznej niemożliwości śmierci w umyśle kogoś żyjącego (2007) to cień rzeźby Damiena Hirsta The Physical Impossibility of Death is the Mind of Someone Living, czyli słynnego rekina w formalinie. Kawałki szkła na czerwonym dywanie w obrazie Dziesiąta godzina (2007) to część rzeźby Mauricio Cattelana Dziewiąta godzina (La Nona Ora).
8 – 29 października 2010 roku
Galeria Entropia we Wrocławiu
ul. Rzeźnicza 4, Wrocław