19 maja 2011 roku p godz. 17.00 w Kinie.Lab w Warszawie odbędzie się dyskusja: Konstrukcje, narracje i płcie w filmach Bogny Burskiej. Wezmą w niej udział: Bogna Burska, Michał Januszaniec, Małgorzata Radkiewicz, Kamila Wielebska, Agnieszka Żechowska, dyskusję poprowadzi Paulina Kwiatkowska.
Bogna Burska tworzy filmy found footage, we współpracy z Michałem Januszańcem, od 2004 roku. Czerpie z kina głównego nurtu – łączy fragmenty filmów wielu reżyserów w celu ukazania nowych sensów wybranych gestów, wątków lub historii. Artystka bada konstrukcje tożsamości bohaterów i bohaterek, sposoby obrazowania kobiet i mężczyzn, a także sposoby tworzenia narracji oplecionych często wokół miłości, pragnień, lęku przed utratą lub śmiercią. Napięcie związane z silnymi uczuciami znajduje swój wyraz w estetycznych grach podobieństw i różnic, odsłaniających często ambiwalentne znaczenia charakterystycznych w twórczości artystki motywów, takich jak: krew, lot, odbicie lustrzane czy biografia bohatera/bohaterki. Dokonując przemieszczeń i syntez oraz złożeń obrazów i tekstów w filmowych narracjach Bogna Burska stawia pytania o realność-cielesność podmiotu oraz rzeczywistość, nieustannie wymykające się percepcji.
Najnowszy obraz Bogny Burskiej A Thousand Deaths stanowi próbą rekonstrukcji biografii Elżbiety I Tudor, królowej Anglii, nazywanej Królową Dziewicą. Artystka połączyła fragmenty pochodzące z kilkudziesięciu filmów, w których występuje bohaterka. Dzięki temu stworzyła portret kobiety o wielu twarzach, odsyłający do pytania o (nie)obecność realnej postaci.
Do dorobku filmowego Bogny Burskiej należą ponadto: Rain in Paris, Remake, 12:30 oraz filmy z cyklu A Game with the Shifting Mirrors: część pierwsza – One More, Pice of Jade, A very Bad Dream of Count of Monte Christo, Found Footage (wideoinstalacja), część druga – A Heart So White, God is Vain, Wind, część trzecia – Shooting Star.
Uczestnicy dyskusji:
Bogna Burska (ur. 1974) zajmuje się filmem found footage, wideo, instalacją, fotografią, malarstwem. Absolwentka ASP w Warszawie (dyplom w Gościnnej Pracowni prof. Leona Tarasewicza w 2001 r.). Od 2006 asystentka w Katedrze Intermediów na Wydziale Rzeźby gdańskiej ASP, gdzie w 2009 r. obroniła doktorat. Współzałożycielka Warszawskiego Aktywu Artystów. Wystawia w kraju i za granicą.
Michał Januszaniec studiował w Instytucie Stosowanych Nauk Społecznych UW i Wyższym Studium Montażu PWSFTViT w Łodzi. Współtwórca galerii WAA w Warszawie. Jako montażysta i operator dokumentuje sztukę od 2004. Pracuje w Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego i Teatrze Wielkim – Operze Narodowej.
Paulina Kwiatkowska adiunkt w Zakładzie Filmu i Kultury Wizualnej Instytutu Kultury Polskiej UW. Współzałożycielka i redaktorka “Orgii Myśli” (www.orgiamysli.pl). Zajmuje się teorią i estetyką filmu, historią kultury wizualnej i antropologią ciała. Publikuje m.in. w Kwartalniku Filmowym, Kulturze Współczesnej i Dwutygodniku. Wkrótce nakładem Wydawnictwa Ha!art ukaże się jej książka Somatografia. Ciało w obrazie filmowym.
Małgorzata Radkiewicz dr hab., adiunkt w Instytucie Sztuk Audiowizualnych na Wydziale Zarządzania i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego. Filmoznawczyni, zajmuje się problematyką tożsamości kulturowej oraz genderowej w kinie współczesnym. Założycielka i kierowniczka Podyplomowych Studiów z Zakresu Gender UJ. Autorka książek: W poszukiwaniu sposobu ekspresji. O filmach Jane Campion i Sally Potter (2001), Derek Jarman. Portret indywidualisty (2003), Młode wilki polskiego kina. Kategoria gender a debiuty lat 90. (2006), Władczynie spojrzenia. Teoria filmu a praktyka reżyserek i artystek (2010). Jako redaktorka współpracowała z wydawnictwem Rabid i przygotowała pięć tomów z serii Gender. Publikuje w Polsce i zagranicą, w katalogach wystaw, antologiach i na łamach czasopism, między innymi Rita Baum, Kwartalnik Filmowy, Czas Kultury, Kultura Współczesna.
Kamila Wielebska krytyczka i historyczka sztuki, kuratorka wystaw. Zajmuje się sztuką współczesną widzianą w szerokim kontekście kulturowym. Redaktorka strony Intertekst (www.intertekst.com) wydawanej przez CSW Łaźnia w Gdańsku. Redaktorka (wraz z Kubą Mikurdą) książki Dzieje grzechu. Surrealizm w kinie polskim (2010). Publikowała m.in. w Odrze, Czasie Kultury, Ha!arcie, Panoptikum, Obiegu i w katalogach wystaw.
Agnieszka Żechowska kuratorka wystaw, m.in.: Witajcie w Mediach (Królikarnia – Oddział Muzeum Narodowego, 2006), (im)mortal love (Warszawa, 2007), Iluzja jako źródło cierpień (Galeria Bielska, Bielsko Biała, 2008), Pożądanie – Patrzenie – Przerażenie (Warszawa, 2008), Bogna Burska, Filmy (KINO.LAB CSW Zamek Ujazdowski, 2011). Założycielka Fundacji Supermarket Sztuki. Zajmuje się sztuką współczesną, problematyką gender i refleksją nad kulturą.
czwartek 19 maja
godz. 17.00
sala KINO.LAB/ Audytorium
Warszawa