Do 12 czerwca 2011 roku w Galerii Arsenał w Białymstoku można oglądać wystawę pt. Film Matters.
Film Matters gra z podwójnością znaczenia słowa matter, które z języku angielskim ma dwa różne znaczenia: matter oznacza zarówno materię, jak i treść [znaczenie]. Tytuł można więc rozumieć jako Film się liczy lub jako Filmowe materie. Wystawa podejmuje próbę negocjacji pomiędzy tymi dwoma sensami, wychodząc z prostego założenia, że materia jest czymś pomiędzy rzeczą a reprezentacją.
W wystawie biorą udział zarówno filmowi jak i nie-filmowi artyści, prezentujący konceptualne podejście do medium filmowego i odnoszący się do niego na różne sposoby. Materialne medium staje się tu gestem krytycznym: raz redukuje znaczenie formy do minimum, innym razem ujawnia filmowe pułapki, rany i dziury, ze szczególnym uwzględnieniem ich potencjału performatywnego (destrukcji i rekonstrukcji).
Materia jest więc jedynie punktem dojścia lub narzędziem dekonstrukcyjnym: w najbardziej skrajnym, antyfilmowym przypadku (Pickled Tony Conrada) film zostaje zawekowany w octowej marynacie w słoiku, całkowicie uniemożliwiając jego wyświetlenie z projektora. Możemy go obejrzeć jedynie poprzez szklaną powierzchnię słoika.
Opowieść kończy oskarowa i zupełnie zapomniana animacja Mela Brooksa i Ernesta Pintoffa The Critic, w której Brooks wcielając się w rolę krytyka po kolei dekonstruuje wszystkie abstrakcyjne formy pojawiające się na ekranie.
Autorzy prac: Tony Conrad, Liam Gillick, Dan Graham, William E. Jones, Silvia Kolbowski, Zofia Kulik/ KwieKulik, Union Gaucha Productions, Karin Schneider, Nicolás Guagnini, Jeff Preiss, Józef Robakowski, Mel Brooks.
Kuratorem wystawy jest: Barbara Piwowarska.
O.pl Polski Portal Kultury objął patronat medialny nad wydarzeniem.
Od 20 maja do 12 czerwca 2011 r.
Galeria Arsenał
Białystok