W lutym ukaże się nowy numer kwartalnika Rita Baum zatytułowany Po końcu.
Koniec końców końca świata nie było, jest za to nowy numer Rity Baum, który zaczyna się i kończy końcem. Obwieszczana w mediach, widziana przez jasnowidzów apokalipsa grudnia 2012 okazała się inspirująca i owocna , nie tylko dla specjalistów budujących bunkry przeciwapokaliptyczne.
Numer Po końcu otwiera mocna okładka – Jedna z prac Izabeli Chamczyk, której autorstwa galeria znajduje się w środku. Odważna strona graficzna komponuje się z niebanalnymi tekstami, których tematyka oscyluje wokół tytułowego pojęcia. Warto zwrócić uwagę na fragment manifestu filozoficznego Alaina Badieu i komentarz do niego, autorstwa Andrzeja Wasilewskiego. Równie ciekawa jest kwestia apokalipsy informacyjnej podjęta przez Macieja Milacha oraz tekst o końcach w sztuce. Istotną rolę pełnią teksty podsumowujące pewne epoki, która zakończyły się w literaturze wraz ze śmiercią Henryka Berezy (1926-2012), w teatrze, z odejściem Jerzego Jarockiego (1929-2012) . Nie zabrakło oczywiście dobrej prozy i oryginalnej poezji. To jednak tylko mały fragment tego, co znaleźć można w nowej Ricie.
Spis treści:
Filozofia
- Alain Badiou, Manifest dla filozofii
- Andrzej Wasilewski, O pierwszym manifeście Badiou
Po końcu
- Marta Dymek, Hucznego końca świata nie będzie
- Bartosz Czartoryski, Klaatu odlatuje w dal
- Maciej Milach Neptyczny, Ostateczny (o)sąd twarzy świata. Apokalipsa informacyjna 2012
- Adam Wiedemann, O Henryku
- Maria Stafyniak, Skok w pustkę
- Zuzanna Sokołowska, Wszystkie końce sztuki
O książkach
- Tomasz Marciniak, Alicja wpadła!
- Agata Firlej, Stan wzmożonej książkowości. Chaotyczne uwagi na marginesie Jak jsem potkal d’ábla Honzy Zamojskiego
- Bartosz Małczyński, Tuzin czystych łez? Samopas Wisimir Tadeusza Złotorzyckiego
Autobiografie
- Tadeusz Złotorzycki, P/P. Pisanina paranoika
- Jerzy Franczak, Dziennik
- Jacek Podsiadło, Z rezerwatu. Z cyklu Opowieść w kawałkach
Proza
- Zyta Rudzka, Koniec świata w emaliowanym ogrodzie Hesperyd
- Łukasz Wojtysko, Głucho
- A(…)A, monologi
- Ewa Opałka, Indian Summer
- Joanna Oparek, Finalista (fragment powieści)
- Tamara Bołdak-Janowska, Symbioza (Dokument)
Społeczeństwo
- Krzysztof Mroczko, Książka, która pozostawia osad
- Paulina Szkudlarek, „po kapitalizmie”. twórcza symulacja krytycznej utopii
- Sławek Rzewuski, Nabi Salih. Co piątek
- Barbara Chabior, Robimy to Razem. Karnawalizacja podwórka
Sztuka
- The Krasnals, Bitwa pod Grunwaldem – Statek głupców
- Janusz Antos, Świętości Wojciecha Ćwiertniewicza
- Urszula Benka, Formy i ciała pamięci
- Monika Mizera, Wschodnia energia sztuki
Rozmowy
- Bartnicki – Joyce. Tłumacz tłumaczy. Z Krzysztofem Bartnickim rozmawia Sas
- Bądź realistką. Żądaj niemożliwego. Z Zuzanną Janin rozmawia Karolina Felberg
Poezja
- Piotr Janicki, Ser; Opis kosmity; Przysłowia; Ufam / dupa; Wełyka chwyla; Dlaczego; Ta rozpacz; Zosia i inne; 5:20
- Samantha Kitsch, sprawdź; między; W odbiciu; wpadło wpadło wpadło; Wybij; dada 2D; hiperdada; wszystko
- Robert Rybicki, Człowiek, mowa i niemoc
- Tomasz Mydłowski, Talent shows; * * * [tężeją tężnie o zachodzie słońca]; Szkice terenowe; * * * [żeby odeszła ode mnie]; * * * [ktoś – 115 metrów]
- Marcin Ostrychasz, Korek w Czerwonaku; Podeszwy chmur; Akronim WIMP
- Piotr Parulski, szczęśliwy numerek; wielkie aglomeracje; wychodzę nie wracam
Teatr
- Tajemniczy i śmieszny. Ewa Dałkowska wspomina Jerzego Jarockiego
- Drugi ojciec. Jolanta Fraszyńska wspomina Jerzego Jarockiego
- Łukasz Rudziński, Kryzys w soczewce. O teatrze Mai Kleczewskiej
- Andrzej Ficowski, Maski nowego wspaniałego świata
Recenzje
- Karolina Felberg, Komentarz nie dość zwrotny
- Łukasz Musiał, Dociekania psa
- Paweł Kaczmarski, Zaginione opowiadanie Kurta Vonneguta
- Marta Koronkiewicz, Żywe linie
- Jakub Skurtys, Post (tenebras lux)
- Paweł Mackiewicz, Zamieszkać w poetyce
Galeria
- Izabela Chamczyk, Kto się nie boi?
Rita Baum. Po końcu
nr 26/zima 2012