Od 16 lutego w Bałtyckiej Galerii Sztuki Współczesnej w Słupsku będzie można oglądać wystawę Georgi Krawiec pt. EXodus.
EXodus to opowieść inspirowana sztuką teatralną amerykańskiej pisarki Karen Karin Rosenberg Pokazała mu, jak rzuca się tortem. Siła minimalistycznego, absurdalnego dramatu przemienia się w turpistyczną poezję obrazu. Georgia Krawiec po raz pierwszy podjęła się stworzenia cyklu autoportretów, utożsamiając się w przewrotny sposób z bohaterką sztuki Rosenberg. Od strony technicznej EXodus to nie dagerotypia, lecz fotografia otworkowa, tonowana, do końca nieprzewidywalna – technika szlachetna z wyglądu, choć skromna i prosta.
Tworzenie tą techniką przypomina dziś tajemny rytułał. W EXodusie artystka podejmuje próbę rozszerzenia tradycji portretu fotograficznego, a nawet malarskiego. Można tu dostrzec inspiracje ekspresjonistyczne oraz odniesienia do barokowych portretów trumiennych znanych z historii sztuki polskiej. Georgia Krawiec występuje jako trup sfotografowany za życia, jako lalka martwa i wypchana. Jeśli artystka chce zobaczyć własną śmierć i siebie po śmierci, to chyba jej się to udaje; fotografia traktowana jak maszyna nieświadomości daje jej także taką możliwość.
Cytat z: Adam Mazur, Decydujący moment. Nowe zjawiska w fotografii polskiej po 2000 roku. Wydawnictwo Karakter, Kraków 2012, str. 150.
Kurator: Roman Lewandowski
Georgia Krawiec, EXodus
Wernisaż: 15 lutego 2013 roku, godz. 17.00
Wystawa potrwa do 17 marca 2013 roku
Bałtycka Galeria Sztuki Współczesnej
ul. Partyzantów 31a
Słupsk