Fundacja Archeologia Fotografii w Warszawie zaprasza do zapoznania się z najnowszym wydawnictwem pt. Teoria sztuki Zbigniewa Dłubaka.
Publikacja jest pierwszą, ukazującą się od końca lat 70., antologią tekstów Zbigniewa Dłubaka, fotografa, malarza, teoretyka sztuki, jednej z czołowych postaci polskiego środowiska fotograficznego i artystycznego po 1945 roku. Niniejsza publikacja prezentuje wybór tekstów i zapisków Zbigniewa Dłubaka z lat 1948–2002.
Na antologię składają się eseje publikowane w krajowej prasie, wystąpienia z konferencji, wykłady, referaty, a także konspekty i notatki poddane transkrypcji, dodatkowo zamieszczono kilka rękopisów w formie fototypii. Materiał został zorganizowany wedle trzech rozdziałów, począwszy od walka o przemianę w plastyce, czyli walki o nową sztukę i ukorzenianie realizmu socjalistycznego.
W tekstach, których autorem jest Zbigniew Dłubak, z końca lat 40. i początku 50. wybrzmiewają hasła ideologicznego rygoru, pytania o społeczne oparcie sztuki i jej propagandowe funkcje. Sztuka jako proces, sztuka jako dynamiczny zbiór, sztuka jako element struktury ludzkiego umysłu, sztuka kontekstualna i jej narodziny, stawanie się znaczenia sztuki czy powstawanie dzieła poprzez działanie znaku na wrażliwość odbiorcy – to zagadnienia poruszane w rozdziale drugim (nowe systemy znakowania), w którym przeważają teksty z połowy lat 60. i 70. Ostatni z rozdziałów skonstruowany został w oparciu o triadę odbiór – wymiana – przepływ, podkreślając całkowite wyzwolenie sztuki z obowiązku komunikowania jakichkolwiek treści i gdy działania sztuki odnosić się miały do niej samej, do jej historii i stanu aktualnego.
Teoria sztuki Zbigniewa Dłubaka
Koncepcja i redakcja naukowa: Magdalena Ziółkowska
Projekt graficzny: Joanna Jopkiewicz / grupa projektor
Wydawca: Fundacja Archeologia Fotografii w Warszawie
format: 21,5 x 16 cm, ilość stron: 296, język polski