Do 31 października w Starej Galerii ZPAF można oglądać wystawę pt. Kobiece metamorfozy międzywojnia w polskiej fotografii kreacyjnej lat ’20. i ’30 XX w. Ekspozycja odbywa się w ramach Warsaw Photo Days.
Na wystawę złoży się kilkadziesiąt prac najwybitniejszych polskich fotografów tego okresu. Celem jest pokazanie wielowątkowości i nowatorstwa w ujmowania wątku ciała kobiecego w fotografii polskiego międzywojnia. Będą to zarówno ujęcia tradycyjne: akty, portrety, sceny rodzajowe, jak i kompozycje balansujące na granicy prawdy i fikcji, pobudzające wyobraźnię – surrealistyczne kolaże, czy dynamiczne, bazujące na odważnych ujęciach, uruchamiające nowe obszary poznania fotomontaże. Kobiety ujmowane w tradycyjny sposób, w stereotypowych rolach oraz wizerunki aktywistek, sufrażystek i emancypantek itp.
Ukazywane raz zmysłowo, kiedy indziej w popularnej w latach 30. estetyce nowego spojrzenia czy czystej fotografii. Traktowane zarówno podmiotowo, jak i jako jeden z elementów równorzędnie budujących kompozycję (np. fragmenty kobiecego ciała – nogi, dłonie, twarze, często w zmultiplikowanej formie).
Będzie można zobaczyć zarówno kobiece wizerunki w ciasnym kadrze Witkacego (w rzadko stosowanej przez niego gumie); utrzymane w stylu art déco czy fin de siècle’u femmes fatales Antoniego Anatola Węcławskiego, Mariana i Witolda Dederków, Janiny Mierzeckiej, Henryka Mikolascha, Tadeusza Cypriana, Stefana Jasieńskiego, Jana Kurusza-Worobjewa, Józefa Rosnera, a także budowane w konstruktywistycznej estetyce, emanujące kobiecym seksapilem fotomontaże: Mieczysława Choynowskiego, Kazimierza Podsadeckiego, Janusza Marii Brzeskiego, Mieczysława Bermana czy surrealistyczne fotokolażowe humoreski Franciszki i Stefana Themersonów oraz artystów grupy Artes: Magrit Sielskiej i Aleksandra Krzywobłockiego.
Będą to prace różnorodne pod względem: artystycznym, problemowym (zniekształcenia, zbliżenia, nowe sposoby kadrowań itp.) czy technicznym (izochelia, fotonit, guma, bromolej, fotomontaż, fotokolaż, pseudosolaryzacja czy najbardziej popularna bromosrebrowa itp.), spięte wspólną klamrą kobiecej cielesności, obrazujące wielobarwność polskiej fotografii artystycznej lat 20. i 30. XX w.
Artyści: Mieczysław Berman, Janusz Maria Brzeski, Mieczysław Choynowski, Tadeusz Cyprian, Witold Chromiński, Marian i Witold Dederko, Benedykt Jerzy Dorys, Franciszek Groer, Stefan Jasieński, Aleksander Krzywobłocki, Jan Kurusza-Worobjew, Janina Mierzecka, Henryk Mikolasch, Edmund Osterloff, Maria Panasewicz, Kazimierz Podsadecki, Józef Rosner, Franciszka i Stefan Themerson, Magrit Sielska, Antoni Anatol Węcławski, Stanisław Ignacy Witkiewicz, Edmund Zdanowski.
Wystawa we współpracy z Muzeum Narodowym we Wrocławiu.
Wystawa z katalogiem, tekst: Magdalena Durda-Dmitruk
Kuratorka: Magdalena Durda-Dmitruk
Wystawa Kobiece metamorfozy międzywojnia w polskiej fotografii kreacyjnej lat ’20. i ’30. XX w.
Wernisaż: 5 października 2013 roku, godz. 17.00
Wystawa potrwa do 31 października 2013 roku
Stara Galeria
Pl. Zamkowy 8
Warszawa