Do 1 grudnia będzie można oglądać wystawę prac zebranych w wystawie Cierpiąca w sprayu, których autorką jest Katarzyna Lipińska.
Posługując się wycinanymi przez siebie szablonami i sprayami wykonuje głównie grupy portretów (m.in. renesansowe modelki, typy etniczne, gwiazdy filmowe). Kolorystyka prac ograniczona jest zazwyczaj do dwóch kontrastujących ze sobą barw, a maksymalnie uproszczona forma przywołuje na myśl schematyczność sztuki plakatowej.
Do najbardziej rozbudowanego należy cykl maryjny, składający się z przedstawień Matki Boskiej w różnych wariantach ikonograficznych. Wśród nich występują zarówno Madonny w typie Immaculata, inspirowane ludowymi dewocjonaliami, jak i Madonny w typie Addolorata, wzorowane na hiszpańskich ubieranych figurach procesyjnych. Niekiedy dostrzec można odwołana do dzieł wielkich mistrzów, jak np. Madonna z Piety Awiniońskiej.
Charakterystyczne dla wszystkich prac przedstawionych w cyklu jest samodzielne występowanie Matki Boskiej – najważniejszej kobiety w hierarchii chrześcijańskiej. Każda Madonna wydaje się smutna, co dodatkowe podkreślone jest kolorystyką. Z jasnym obliczem Maryi kontrastują czernie, granaty, ciemnie odcienie zieleni i głębokie błękity.
Katarzyna Lipińska (22 lata), urodzona w Warszawie, absolwentka klasy plastycznej w LO im. Jana III Sobieskiego. Obecnie studentka 1 roku studiów magisterskich Historii Sztuki na UKSW. Od 9 lat interesuje się Street Artem i sama tworzy w jednej z kojarzonych z tym nurtem technik.
Cierpiąca w sprayu
Katarzyna Lipińska
Od 15 listopada do 1 grudnia 2013 r.
Instytut Historii Sztuki UKSW w Warszawie
Kampus UKSW, bud. 23