4 października w warszawskim Muzeum Sztuki Nowoczesnej odbędzie się Popołudnie z fotografią – spotkanie i promocja książek. Fundacja Archeologia Fotografii przedstawi pierwsze polskie tłumaczenie książki Clément Chéroux – głównego kuratora fotografii w Centre Pompidou i jednego z najciekawszych krytyków.
W cyklu 7 inspirujących esejów autor opowiada historię jednej z najmniej zbadanych i najbardziej różnorodnych dziedzin fotografii – fotografii użytkowej i nieartystycznej. Clément Chéroux definiuje tę przepastną kategorię, do której zalicza m.in.:
fotografie naukowe, wojskowe i medyczne, zdjęcia etnograficzne, widoki z lotu ptaka, obrazy służące artystom jako dokumenty, architektom jako widoki, ubezpieczycielom jako dowody i tak dalej, lista rozlicznych zastosowań fotografii jest długa. Gdyby fotografie prasowe, modowe i reklamowe nie stanowiły osobnej kategorii, również można by je do tej listy dopisać.
W kolejnych tekstach można dowiedzieć się: jak powstawała fotografia spirytystyczna i czemu służyła, w jaki sposób powstał amator w fotografii, czemu fotografowie jarmarczni niechętnie przyjmowani byli przez kolegów, co Georges Meliés wiedział o fotograficznych sztuczkach i ile artyzmu jest w pracach Eugene Atgeta?
Clément Chéroux jest głównym kuratorem fotografii w Centre Pompidou, historykiem i krytykiem sztuki. Był kuratorem licznych wystaw, w tym Le troisième œil. La photographie et l’occulte (Trzecie oko. Fotografia i okultyzm; Maison européenne de la photographie, 2004); La subversion des images. Surréalisme, photographie, film (Subwersja obrazów. Surrealizm, fotografia film; Centre Pompidou, 2009); Shoot! La photographie existentielle (Shoot! Fotografia egzystencjalna; Rencontres d’Arles, 2010); Derrière le rideau. L’esthétique Photomaton (Za zasłoną. Estetyka Photomatonu; Musée de l’Élysée, 2012); Henri Cartier-Bresson (Centre Pompidou, 2014); Paparazzi (Centre Pompidou-Metz, 2014). Clément Chéroux jest też autorem bądź współautorem blisko dwudziestu książek na temat fotografii.
Karolina Ziębińska-Lewandowska, Między dokumentalnością a eksperymentem. Krytyka fotograficzna w Polsce w latach 1946-1989, wyd. Fundacja Bęc Zmiana i Archeologia Fotografii, 2014
Bogato ilustrowana książka Karoliny Ziębińskiej-Lewandowskiej, przedstawia najciekawsze zjawiska z zakresu krytyki oraz powojennej fotografii. Autorka omawia zryw awangardowy po zakończeniu wojny, spory o kształt socrealizmu, fotomedializm, zagadnienia abstrakcji w fotografii, niezwykły rozwój reportażu fotograficznego oraz to jak o tych zjawiskach pisano. Publikacja ta wypełnia znaczącą lukę w opracowaniach polskiej historii fotografii czasów PRL.
Karolina Ziębińska-Lewandowska – jest kuratorką i historyczką fotografii, przez wiele lat związana z warszawską Zachętą, współzałożycielka i przez pięć lat prezeska fundacji Archeologia Fotografii. Autorka licznych wystaw, w tym: Dokumentaliski. Polskie fotografki XX wieku (Zachęta 2008), Allan Sekula. Polonia i inne opowieści (Zachęta 2011) , Krzysztof Pijarski JL-KP (Fotohof, Salzburg 2013), Struktury ciała / Estructuras del Cuerpo, Zbigniew Dłubak (PhotoEspana, Madryt 2013). Jest także autorką bądź współautorką kilkudziesięciu książek na temat fotografii m.in.: Kronikarki. Fotografie Warszawy 1945-1946 czy Zbigniew Dłubak. Struktury ciała / Estructuras del cuerpo / Body Structures. Od marca 2014 roku jest kuratorką w dziale fotografii w paryskim Centre Pompidou.
Clément Chéroux, Wernakularne. Eseje z historii fotografii, wyd. Fundacja Archeologia Fotografii, 2014
Karolina Ziębińska-Lewandowska, Między dokumentalnością a eksperymentem. Fotografia w polskich czasopismach fotograficznych 1945-1989, wyd. Bęc Zmiana & Archeologia Fotografii, 2014.
Popołudnie z fotografią odbędzie się 4 października 2014 roku
Od godziny 16.00 do 17.00 – rozmowa Karoliny Ziębińskiej-Lewandowskiej i Adama Mazura
Od godziny 17.15 do 18.30 – rozmowa Clément Chéroux i Krzysztofa Pijarskiego (w jęz. angielskim)
Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie