Światowa premiera opery Czarodziejska góra Pawła Mykietyna, z librettem Małgorzaty-Sikorskiej Miszczuk, scenografią Mirosława Bałki i w reżyserii Andrzeja Chyry była jednym z głównych wydarzeń 25. edycji Malta Festival Poznań, a na pewno najbardziej zapamiętanym.
Libretto powstało w oparciu o słynną powieść Thomasa Manna opisującą intelektualne, emocjonalne i duchowe dojrzewanie Hansa Castorpa w sanatorium Berghof w Davos. W maltańskiej interpretacji Czarodziejska góra staje się historią o miłości, zdradzie, zemście i śmierci, jak mówi autorka libretta – „okrutną podróżą Hansa Castorpa przez cztery pory roku i siedem bajkowych lat”.
W tej sytuacji jest dla mnie coś archaicznego. Właśnie z tego powodu zdecydowałem się na elektronikę. Naszła mnie też refleksja, że dla dzisiejszego odbiorcy odpowiednikiem XIX-wiecznej opery jest kino. Pisząc operę w XXI wieku, chciałem uzyskać dźwięk podobny jak w filmie. Nie chodzi o to, żeby partytura przywodziła na myśl muzykę filmową, tylko o to, by wkomponować w nią rozmaite dźwięki „naturalne” – na przykład trzaśnięcie drzwiami przez Kławdię Chauchat – mówi Paweł Mykietyn o tradycyjnej operze, w której na scenie występują śpiewacy, a muzycy grają w kanale orkiestrowym.
Opera spotkała się ze znakomitym przyjęciem publiczności i dziennikarzy. Jacek Marczyński, krytyk „Rzeczpospolitej”, pisał, że Czarodziejska góra jest „pierwszą wybitną polską operą XXI wieku”. Stefan Drajewski, krytyk „Głosu Wielkopolskiego”, iż „kompozytor oddał to, co stanowi istotę świata powieściowego – upływ czasu. Małgorzata Sikorska-Miszczuk napisała znakomite libretto, które stanowi osobne dzieło nawiązujące przede wszystkim do ducha i idei zawartych w powieści Manna niźli fabuły, której w żaden sposób nie da się pomieścić w dwuaktowej operze”.
Każdy, kto Czarodziejską górę czytał, ma o niej własne wyobrażenie i obawiam się, że miłośnicy swoich ulubionych wątków wyjdą z mojej opery rozczarowani. Wiem, że powinienem, reżyserując Czarodziejską górę, być magikiem, a nie wiem, czy nim jestem. I pamiętam, że zabierali się do niej najwięksi, jak Jerzy Grzegorzewski czy Krystian Lupa – obaj w końcu rezygnowali. A ja w swojej bezczelności na tę górę się wspinam – mówi Andrzej Chyra o pracy nad operą w wywiadzie Mike’a Urbaniaka dla „Wysokich Obcasów”.
Muzyka: Paweł Mykietyn
Koncepcja libretta, libretto: Małgorzata Sikorska-Miszczuk
Koncepcja libretta, reżyseria: Andrzej Chyra
Kierownictwo muzyczne: Adam Banaszak
Scenografia: Mirosław Bałka
Występują: Agata Zubel, Łukasz Konieczny, Szymon Maliszewski, Szymon Komasa, Barbara Kinga Majewska, Juan Noval Moro, Urszula Kryger, Jadwiga Rappe, Marcin Habela, Karol Kozłowski i inni
Czarodziejska góra
Premiera: 26 czerwca 2016 roku
Malta Festival Poznań, Krakowskie Biuro Festiwalowe, Program II Polskiego Radia