Fundacja Archeologia Fotografii przedstawia nową publikację zatytułowaną Emulsja. Ponad 80 ilustracji – archiwalnych fotografii i wybranych współczesnych prac – prezentowanych w książce opowiada historię zniszczeń, działań artystów i materialności fotografii.
Subiektywny wybór pozwala zobaczyć, w jaki sposób fotografie określane jako obiekty do konserwacji przybierają abstrakcyjne formy i pod względem wizualnym wydają się czymś więcej niż tylko świadectwem czasu. Książka wychodzi jednak poza estetyzację zniszczeń – teoretyczną refleksję na temat materialności fotografii podejmują teksty Marty Przybyło-Ibadullajev i Sławomira Sikory, a także inspirujące opisy Moniki Supruniuk wprowadzające nas w zagadnienia konserwacji prewencyjnej.
Pomysł na realizację niniejszej książki zrodził się w dużej mierze dzięki pracy nad zbiorem fotografii krajoznawczej z pierwszych dekad XX wieku, autorstwa łódzkiego inżyniera, Stefana Burschego (1887–1940). Interesująca kolekcja, licząca kilkaset negatywów szklanych i celuloidowych, ukazuje szerokie spektrum przypadków konserwatorskich. Rozpoznane w niej zniszczenia są także świadectwem burzliwego losu samych negatywów, przechowywanych w piwnicach i na strychach, przechodzących na przestrzeni lat z rąk do rąk, do kolejnych członków rodziny autora. Niezwykłe pod względem wizualnym fotografie, czasem przybierające abstrakcyjne formy na granicy czytelności, intrygują zestawieniem pierwotnego, dopracowanego kadru z niekontrolowanymi śladami zniszczeń – pisze Marta Przybyło-Ibadullajev
Emulsja
Autorzy: Marta Przybyło-Ibadullajev (koncepcja, tekst), Sławomir Sikora, Monika Supruniuk (opisy konserwatorskie)
Opracowanie graficzne: Marta Przybyło-Ibadullajev
Tłumaczenie: Anna Micińska i Krzysztof Rowiński
Fundacja Archeologia Fotografii