Motywem przewodnim 5. edycji Open Source Art Festival jest zagadnienie synchronizacji dźwięku i obrazu, architektury i przestrzeni oraz ich oddziaływania na człowieka, czyli w skrócie „SYNC”.
Zaproszeni kompozytorzy zaprezentują szeroką gamę gatunków i rodzajów muzyki współczesnej, wymagającej i zaawansowanej, od ambientu, przez drone, noise, glitch, modern electro-acustic, po eksperymenty badające właściwości dźwięku i obrazu oraz możliwości ich pełnej synchronizacji.
Tegoroczna edycja wydarzenia składa się z koncertów i cyklu pokazów multimedialnych, w których nadrzędną rolę gra dźwięk i obraz oraz ich symbiotyczne współistnienie. Organizatorzy zaprosili do udziału w przedsięwzięciu artystów audiowizualnych i kompozytorów posługujących się rozległym wachlarzem dźwięków, tworzących wyjątkowe, zsynchronizowane audiowizualnie spektakle.
Herman Kolgen to uznany artysta multidyscyplinarny z ponad dwudziestoletnim doświadczeniem w sztuce mediów i performance. Kolgen mieszka i pracuje w Montrealu. Audiokinetyczny rzeźbiarz i performer czerpie materiały z intymnej relacji pomiędzy obrazem i dźwiękiem. Kolgen tworzy utwory, które przybierają formę instalacji, wideo i dzieł filmowych, spektakli i rzeźb dźwiękowych. Pracuje w cyklu ciągłych poszukiwań, na skrzyżowaniu różnych mediów, wyczarowując nowy język techniki i oddziaływań estetycznych. Jego wieloaspektowe prace charakteryzuje radiograficzne podejście. Wpływ na pracę ma koncepcja terytorialności człowieka. Początkowo związany ze sztuką cyfrową i elektroniczną, oddziaływającą poprzez najwrażliwsze formy obrazu i ruchu, jego podejście ewoluuje do coraz bardziej zhybrydyzowanej formy. Jego instalacje integrują różnorodne przestrzenne komponenty, zwłaszcza w odniesieniu do pola dźwięku. Projektowanie i stosowanie losowych systemów autogeneratywnych image / sound pozwala Hermanowi również na tworzenie audiodubbingowej przestrzeni dźwiękowej odznaczającej się niezwykle absorbującą jakością. Prace Hermana Kolgena zaprezentowano na Biennale w Wenecji, Ars Electronica, Transmediale w Berlinie, ISEA, Centrum Pompidou, Cimatics, Dissonanze, Mütek, Elektra Sonar, Tapei i Szanghaju E-Arts. Herman Kolgen jest laureatem prestiżowych nagród, w tym Ars Electronica, Qwartz oraz festiwali filmowych w w Nowym Jorku i Los Angeles, przeglądach kina niezależnego. Od 1996 do 2008 roku artysta poświęcił większość swojego dorobku twórczego na prace nad projektem Skoltz_ Kolgen.
Seismik to performance Hermana Kolgena, po raz pierwszy pokazywany w Polsce, opierający się na multi-sensorycznym doznaniu ruchu sejsmicznego ziemi, oporu, tarcia i drżenia oraz związanych z nimi zjawisk w czasie rzeczywistym. Artysta opracował zaawansowane oprogramowanie, który rejestruje pola magnetycznych aktywności sejsmicznych od São Paulo do Kioto wytwarzające dźwięk zsynchronizowany z wizualnym pokazem. Przy pomocy różnorodnych cyfrowych nagrań wideo i ujęć fotograficznych Kolgen stworzył wiele serii czasowych sekwencji, które potem zmontował w elastyczny i modułowy utwór. To w dużej mierze kwestia progresywnej narracji, która jest w nieustannym kręgu wpływów i ruchu, gdzie rzeczywistość jest stale w dyslokacji. Jak w poprzednich performance’ach audio-kinetycznych takich jak Dust czy Inject, Kolgen gra na pojęciach fizycznych, mózgowych i napięciu emocjonalnym.
Open Source Art Festival 2015
Od 11 do 13 września 2015 roku
Państwowa Galeria Sztuki
Sopot