Zanim znów upadniemy to wystawa prac wybranych przeze autora, Takayukiego Harę, do odtworzenia podróży, jaką jest czyjś „upadek”, i drogi do uleczenia – metaforycznego, fizycznego i psychicznego, a także do docenienia możliwości przeżywania życia bez oślepienia strachem, żalem czy niepokojem.
Moja twórczość ma charakter po części autobiograficzny – punktem wyjścia są moje osobiste losy i przeżycia, niejednokrotnie bywa też wypełniona symbolami pochodzącymi z różnych stron świata, kreując nowy dialog w nowym kontekście. W pewnym sensie moja twórczość przypomina moje życie: fakt, że urodziłem się w Japonii, a ostatecznie niemal pół życia spędzam w Wielkiej Brytanii. Niekiedy wydaje mi się, że to, co robię, przypomina pisarstwo. Studiując w Tokio, uczęszczałem na kursy kreatywnego pisania i niektóre z moich prac przypominają spłaszczone strony książki. Sprasowane na płaskiej powierzchni, można je zacząć czytać od dowolnego miejsca. Olbrzymią inspiracją było tu stworzone przez francuskiego filozofa Deleuze’a pojęcie „kłącza”: myślący model przypomina korzeń drzewa, bez początku, bez punktu końcowego. Moim celem jest dzieło sztuki przebijające się przez granice i rozsadzające konstrukcje założonych z góry koncepcji, aby dać nowy byt czy też nową tożsamość istniejącym już ideom.
W mojej twórczości nie zawsze pobrzmiewa nadzieja, czy też raczej: moja twórczość przedstawia długą podróż do tego miejsca na końcu długiego tunelu, gdzie człowiek wchodzi w blask światła i jest w stanie docenić to, co go otacza.
To pierwsza moja wystawa koncentrująca się na nadziei u kresu długiej i krętej drogi. Po wielekroć upadamy, lecz zawsze się podnosimy. Przypuszczalnie nawet zapominamy, że w ogóle upadliśmy.
Takayuki Hara
Takayuki Hara. Zanim znów upadniemy
Od 15 stycznia do 13 marca 2016 roku
Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w Krakowie