Autorski przegląd klasyki polskiego kina takich twórców jak Wajda, Has, Polański, Zanussi czy Holland w 2014 roku ruszył w tournée po Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Australii, Chinach i Wielkiej Brytanii. Od 10 lutego w siedzibie Narodowego Instytutu Audiowizualnego (NInA) będzie można cyklicznie oglądać zrekonstruowane cyfrowo filmy, łącznie dwadzieścia cztery tytuły, wyselekcjonowane przez światowej sławy reżysera.
Dwadzieścia cztery filmy, dwunastu reżyserów, dziewięć miesięcy, jeden kurator i sto procent legendy. Martin Scorsese, klasyk światowego kina, sięgnął po ikony polskiego filmu i wybrał arcydzieła – od dzieł Wajdy, Hasa i Polańskiego przez obrazy Kawalerowicza i Munka aż po Zanussiego, Kieślowskiego i Holland. NInA, który był partnerem strategicznym przeglądu za granicą, od 10 lutego zaprasza na serię spotkań w swojej siedzibie, podczas których przypomniane zostaną filmy wciąż budzące ogromne emocje, zarówno wśród pamiętających ich premiery, jak i w młodszym pokoleniu widzów.
Dzięki projektowi światowa publiczność mogła po raz pierwszy obejrzeć na wielkim ekranie odrestaurowane cyfrowo arcydzieła polskiej kinematografii. Wydarzenie promowało wśród międzynarodowej publiczności na niespotykaną wcześniej skalę zarówno polskie kino, jak i sam proces rekonstrukcji cyfrowej. Nie mogło więc zabraknąć możliwości prezentacji tego wielkiego filmowego dorobku – w znakomitej jakości obrazu i dźwięku – rodzimej publiczności – mówi Michał Merczyński, Dyrektor NInA.
Filmy, osobiście wybrane przez Martina Scorsese, przez ponad rok były pokazywane w ponad 30 kinach na terenie Stanów Zjednoczonych oraz Kanady, a następnie także w Australii, Chinach i Wielkiej Brytanii. Przegląd w NInA otworzy Sanatorium pod klepsydrą (1973) Wojciecha Jerzego Hasa. To autorska adaptacja opowiadań Brunona Schulza, czytanych przez pryzmat Zagłady i rekonstruujących bezpowrotnie utracony świat małych żydowskich miasteczek. Niezwykły filmowy esej Hasa o bliskich mu schulzowskich tematach przemijania i niszczycielskiego upływu czasu z doskonałymi zdjęciami Witolda Sobocińskiego. Jeden z najoryginalniejszych, najpiękniejszych wizualnie i najbardziej znanych na świecie polskich filmów, nagradzany na festiwalach w Cannes, Trieście i Gdyni.
Pokazy w ramach Martin Scorsese Presents: Masterpieces of Polish Cinema odbywać się będą w co drugą środę o godz. 18.00 i każdorazowo poprzedzi je krótki wstęp Ryszarda Jaźwińskiego, dziennikarza Programu Trzeciego Polskiego Radia, który wprowadzi w poetykę i kontekst danego filmu, a po projekcji poprowadzi rozmowę z twórcami i gośćmi specjalnymi. Wkrótce zostaną zaprezentowane także: Barwy ochronne (24 lutego), Krzysztofa Zanussiego, Faraon Jerzego Kawalerowicza (9 marca), Salto Tadeusza Konwickiego (23 marca), Aktorzy prowincjonalni Agnieszki Holland (6 kwietnia) oraz Constans Krzysztofa Zanussiego (20 kwietnia). W programie znalazły się ponadto: Popiół i diament, Niewinni czarodzieje, Ziemia obiecana, Człowiek z żelaza i Wesele Andrzeja Wajdy; Pociąg, Austeria i Matka Joanna od Aniołów Jerzego Kawalerowicza; Krzyżacy Aleksandra Forda; Przypadek i Krótki film o zabijaniu Krzysztofa Kieślowskiego; Iluminacja Krzysztofa Zanussiego; Eroica Andrzeja Munka; Rękopis znaleziony Saragossie Wojciecha Jerzego Hasa; Ostatni dzień lata Tadeusza Konwickiego; Trzeba zabić tę miłość Janusza Morngensterna, Nóż w wodzie Romana Polańskiego oraz Walkower Jerzego Skolimowskiego.
Seanse odbywać się będą w sali audiowizualnej „Ziemia obiecana” w zmodernizowanej siedzibie NInA (ul. Wałbrzyska 3/5, Warszawa), będącej jedynym w mieście i zaledwie jednym z czterech w Polsce kin z systemem dźwięku Dolby Atmos. Wszystkie filmy będą wyświetlane z angielskimi napisami. Udział w spotkaniach cyklu jest bezpłatny.
Martin Scorsese Presents: Masterpieces of Polish Cinema
Od 10 lutego 2016 roku, godz. 18.00 (co drugą środę)
Narodowy Instytut Audiowizualny w Warszawie