Ja, Czenstochovienne to subiektywne spojrzenie na historię miasta. Na Tarasach Miejskiej Galerii Sztuki w Częstochowie można oglądać instalację artystyczną Małgorzaty Lisieckiej.
![Małgorzata Lisiecka, „Ja, Czenstochovienne” (źródło: materiały prasowe organizatora) Małgorzata Lisiecka, „Ja, Czenstochovienne” (źródło: materiały prasowe organizatora)](https://ownetic.com/news/wp-content/uploads/2016/07/malgorzata-lisiecka-ja-czenstochovienne-miejska-galeria-sztuki-czestochowa-2016-07-28-003-530x378.jpg)
Punktem wyjście i inspiracją dla projektu artystycznego Małgorzaty Lisieckiej była likwidacja fabryki Elanex. To wtedy, wychowana w Częstochowie artystka, zwróciła uwagę po raz pierwszy zwróciła uwagę na ten wielki kompleks przedwojennych budynków, które wyglądały jak małe postindustrialne miasteczko. Zafascynowana architekturą, rytmami skośnych dachów, wielkim kominem, zaczęła dostrzegać w mieście coraz więcej śladów przeszłości. Tworząc projekt artystka deklarowała, że nie chodzi jej o spojrzenie na fabryczne budynki jak na relikty przeszłości, ale interesujące obiekty, które czekają na swoją opowieść.
Tytuł ekspozycji nawiązuje do nazwy jednej z tekstylnych fabryk, która nosiła nazwę La Czenstochovienne i zdradza zafascynowanie artystki historią, a także chęć odnalezienia podstaw własnej tożsamości (w jednej z fabryk pracowała również prababcia Małgorzaty).
![Małgorzata Lisiecka, „Ja, Czenstochovienne” (źródło: materiały prasowe organizatora) Małgorzata Lisiecka, „Ja, Czenstochovienne” (źródło: materiały prasowe organizatora)](https://ownetic.com/news/wp-content/uploads/2016/07/malgorzata-lisiecka-ja-czenstochovienne-miejska-galeria-sztuki-czestochowa-2016-07-28-002-530x636.jpg)
Ja, Czenstochovienne to utkana przez artystkę z plecionej linki, geometryczna, ascetyczna przestrzenna instalacja site-specific. Szukając materiałów do wykonania instalacji, Małgorzata sięgnęła po produkty pochodzące ze Stradomia, jednego z najstarszych zakładów, który przetrwał zawirowania związane z transformacją ustrojową. Do przemysłu włókienniczego artystka konsekwentnie nawiązuje również sposobem wykonania obiektów, o czym mówi: Zaplatanie nawiązuje do krosien, rytmy splotów tak jak i rytmy dachów kojarzą mi się nie tylko z fabryczną architekturą, ale też z pracą fabrycznych maszyn.
Ja, Czenstochovienne, Małgorzata Lisiecka
Od 22 lipca 2016 roku
Tarasy Miejskiej Galerii Sztuki w Częstochowie