Galeria Asymetria zaprasza na trzecią odsłonę projektu Konstelacje. Na warstwach stworzonych przez Arno Gisingera (w kwietniu) i Bogdana Konopkę (w lipcu) pojawi się kolejna – tym razem autorstwa Tomasza Szerszenia.
Na fakturę dwóch poprzednich wystaw artysta naklei fotografie stanowiące część jego nowego cyklu poświęconego nomadycznej architekturze tworzonej rok w rok na greckiej wyspie Samotraka – miejscu znanym wśród lokalnych „uciekinierów z cywilizacji”, „emigrantów wewnętrznych”, ale również wyspie w pobliżu której przebiegają szlaki tranzytu płynących z Turcji uchodźców.
Enigmatyczna architektura opuszczonych szałasów, zdaje się dialogować z zarysowaną w dwóch poprzednich odsłonach Konstelacji wizją emigracji i poszukiwania domu/azylu jako paradygmatyczną dla czasów, w których żyjemy. Tym samym domyka tę, rozłożoną na trzy wystawy i wzajemnie się naświetlającą, opowieść o losie artysty-emigranta, kryzysie zagrożonej faszyzmem Europy, ucieczce od nieuchronnego losu i – wreszcie – poszukiwaniu bezpiecznego azylu, miejsca czasowego wytchnienia. Bowiem jak pisał Walter Benjamin w liście do Maxa Horkheimera (z 31 stycznia 1937 roku), „będzie to raczej czas śnienia o bezpiecznym schronieniu przed bombami”.
Pusty znak obrazu, dla którego punktem wyjścia u Gisingera był cytat z korespondencji Benjamina nałożony na fotografię, a przez Konopkę ukryty w jego intymnych listach pisanych do córki na odwrocie ścinków fotografii, przeobraża się tu w pojedyncze obrazy schronienia, które okazują się powrotem do czasu śnienia fotografii, ostatniego obszaru życia, gdzie wszystko jeszcze jest możliwe.
Tomasz Szerszeń, Konstelacje 3
Od 3 do 17 września 2016 roku
Galeria Asymetria w Warszawie