To już ostatni moment, żeby zobaczyć wystawę fotografii Wojtka Moskwy Sansara Nepal. Wystawa otwarta jest do 23 października w Ratuszu Staromiejskim w Gdańsku.
Po wyprawie do Nepalu w 2012 r. Moskwa zaczął zgłębiać zjawisko kremacji obecne w obu największych religiach tamtego regionu. Gdy dotarł do pojęcia sansary, odnalazł sedno swych wędrówek z aparatem.
Sansara w hinduizmie i buddyzmie termin dosłownie oznacza nieustanne wędrowanie, czyli kołowrót narodzin i śmierci, cykl reinkarnacji, któremu od niezmierzonego okresu podlegają wszystkie żywe istoty włącznie z istotami boskimi (dewy). Po każdym kolejnym wcieleniu następne jest wybierane w zależności od nagromadzonej karmy. Według hinduistów dusza przechodzi przez coraz wyższe postacie od przedmiotu, przez postać rośliny, zwierzęcia, człowieka (i jeszcze parę wyższych). Hinduiści dążą do zakończenia sansary i zjednoczenia się na zawsze z Bogiem (Brahmanem). W buddyzmie wyzwolenie z sansary następuje dzięki kroczeniu szlachetną ośmioraką ścieżką, która prowadzi do nirwany. Sansarę w przeciwieństwie do nirwany cechuje występowanie cierpienia.
Na wystawę składają się kwadratowe fotografie w formatach od 20 cm do 90 cm. Zdjęciom towarzyszą osobiste teksty, w których autor zawarł historie towarzyszące ich powstawaniu oraz myśli i wspomnienia pojawiające się podczas przygotowywania wystawy.
Prace Wojtka Moskwy są dla mnie bardzo ciekawym zjawiskiem udowodnienia ciągłej i nieprzerwanej wartości klasycznej fotografii czarno-białej. Atrakcyjny i egzotyczny temat jak Nepal, widzialny na tysiącach turystycznych, kolorowych zdjęć, na jego fotografiach nabiera szczególnej szlachetności (…). Zachęcają do podróży, nie tylko do tego kraju, ale w szerszym symbolicznym znaczeniu, bowiem zawierają w sobie element pewnego niedopowiedzenia i tajemnicy. Zmienność planów, perspektywy ujęć, gradacja szarości, wszystko to składa się na pogłębione odczuwanie tych niezwykłych krajobrazów i sytuacji – pisze Marek Grygiel.
Wojtek Moskwa – urodził się w 1976 r. w Ełku, mieszka w Warszawie. W latach 1995–2005 mieszkał i studiował w Gdańsku. Podczas studiów był członkiem fotograficznego klubu studenckiego Kronika Studencka, tworzącego Ilustrowany Magazyn Politechniki Gdańskiej o tym samym tytule. Przez rok pełnił funkcję Zastępcy Redaktora Naczelnego magazynu. Od 2005 roku wędruje ze średnioformatowym aparatem analogowym. Zdobywca m. in. drugiej nagrody w konkursie Pilzener Urquell International Photography Awards w 2008 r. Jeden z finalistów międzynarodowego konkursu Grand Prix Fotofestiwal. Brał udział w pokonkursowej wystawie IPA BEST OF SHOW wystawianej w nowojorskim Splashlight Studio (kurator W. M. Hunt/Hasted Hunt NYC).
Wojtek Moskwa, Sansara Nepal
Organizator: Nadbałtyckie Centrum kultury
Od 4 do 23 października 2016 roku
Ratusz Staromiejski w Gdańsku