Centrum Kultury Zamek w Poznaniu zaprasza do Galerii Fotografii pf na wystawę Michała Szlagi Ich.
Michał Szlaga fotografuje Polskę i przede wszystkim Polaków: stoczniowców, górników, prostytutki, żołnierzy, księży, harcerzy, polityków ‒ ludzkie legendy i ludzkie ruiny. Fotografuje także artystów i artystki. W ostatnich latach był świadkiem, dokumentatorem, ale także współtwórcą wielu głośnych akcji artystycznych.
Kiedy Paweł Althamer przebrany za Koziołka Matołka przemierzał ulice San Paolo ‒ to Szlaga robił zdjęcia. Kiedy Honorata Martin zanurzała się zimą w lodowatej rzece ‒ Szlaga robił zdjęcia. Kiedy Piotr Uklański pozował jako male hero na Greenpoincie ‒ Szlaga robił zdjęcia. Kiedy Jerzy Bohdan Szumczyk pod osłoną nocy wystawiał nielegalnie rzeźbę Komm, Frau ‒ Szlaga robił zdjęcia.
Wystawa w Galerii Fotografii pf stanowi swoisty przegląd fotografii, które Michał Szlaga stworzył dla innych artystów. Fotografie te w rozmaity sposób funkcjonują w obiegu obrazów ‒ bądź jako autonomiczne dzieła sztuki, bądź jako ilustracje prasowe ‒ w zależności od umiejscowienia odgrywając odmienne role w procesie kreowania znaczeń. Zestawienie ze sobą tak wielu różnych realizacji uwypukla oryginalny styl Michała Szlagi, który na każdej z fotografii zostawia własny ślad. Za wieloma „ich” kryje się jedno „ja” (niem. Ich).
Wystawa z cyklu non-fiction, który stawia pytanie o wiarygodność obrazu fotograficznego jako dokumentu. Rozpoczynając od analizy środków fotograficznych, poprzez pytanie o ekonomię znaczeń, aż po kwestię hierarchii społecznych, cykl non-fiction sytuuje obraz fotograficzny w relacji do zjawisk naturalnych, jak i kulturowych.
Fotografia nie jest jedynie medium, które donosi o stanie świata ‒ nie jest też jedynie estetyczną transformacją świata. Jest ona konkretnym aktem ujawnienia, w którym nieskończone możliwości opowiedzenia prawdy wynikają właśnie z zaprzeczenia, zakłócenia, rozbicia własnej tożsamości. (John Roberts, Photography and its Violations).
Niniejszy cykl oparty jest na pozorach: prezentowane są tu fotografie, które zaprzeczają własnej obiektywności, w których dominuje auto-destabilizujący charakter. Dobór prac odbywał się według klucza formalnego, uzależniając przepływ znaczeń od kontekstu prezentacji.
Michał Szlaga, Ich
Kuratorka: Dorota Walentynowicz
Od 3 grudnia 2016 roku do 8 stycznia 2017 roku
Wernisaż: 2 grudnia 2016 roku, godz. 19.00
Galeria Fotografii pf w Poznaniu