Wystawa Anety Grzeszykowskiej pt. Halina i Frankenstein przedstawia cykl nowych prac artystki połączony z wyborem prac z Selfie, Iranian Film Stills oraz rozwijanym cyklem Negative Make up. Częścią wystawy są projekcje Furia oraz Negative Process.
Tytuł wystawy odnosi się do eseju Agaty Araszkiewicz, która pisała o kolażach Grzeszykowskiej reinterpretujących zdjęcia Wojciecha Zamecznika poświęcone jego żonie Halinie. Prace z tej serii stanowią punkt wyjścia do stworzenia nowej narracji, która kładzie nacisk na sposób pracy artystki oraz feministyczny aspekt jej sztuki.
Grzeszykowska swoimi działaniami zwraca uwagę na fakt, że fotografia – szczególnie współcześnie – ogranicza rzeczywistość, eliminując wszystko to, co poza kadrem i uśmiercając to, co niesfotografowane. O tym między innymi opowiada najnowszy cykl prac artystki, w którym przedmiot fotografii kończy się dokładnie tam, gdzie zdjęcie i „żyje” wyłącznie w sfotografowaniu.
Wielopostaciowość, płynność i swoista polimorficzność Grzeszykowskiej zbliżają ją do figury kobiety-cyborga opisanej przez Donnę Harraway. Przekraczającej dawne schematy, utarte klisze i postromantyczne, patriarchalne fantazmaty, a jednocześnie nieobliczalnej, pozostającej poza dwubiegunową tożsamością hybrydy, połączenia tego, co ludzkie i techniczne, organiczne i syntetyczne, męskie i żeńskie, piękne i wstrętne, a w wypadku nowej pracy także artystyczne i nieartystyczne.
Wystawie Halina i Frankenstein towarzyszy katalog prac Anety Grzeszykowskiej z lat 2006-2016 z esejami Agaty Araszkiewicz, Karoliny Lewandowskiej i Adama Mazura oraz opracowanym kalendarium wystaw i pełną bibliografią tekstów dotyczących twórczości artystki.
Aneta Grzeszykowska. Halina i Frankenstein
Kurator: Adam Mazur
Od 27 stycznia do 19 marca 2017 roku
Wernisaż: 26 stycznia 2017 roku, godz. 19.30
Państwowa Galerii Sztuki w Sopocie