Przez blisko ćwierć wieku Ernesto Bazan dokumentował życie codzienne na Kubie. Na Trylogię kubańską, prezentowaną w Galerii Instytutu Fotografii Fort od 16 marca, składają się trzy cykle fotograficzne, z których każdy w odmienny sposób obrazuje stosunek włoskiego artysty do kraju, który – odwiedzany przed laty – stał się jego drugą ojczyzną.
Wybór blisko 70 fotografii otwiera Cuba Bazan – seria zrealizowana w okresie niepokojów związanych z rozpadem bloku komunistycznego, nazwanym przez Fidela Castro El Periodo Special. Cykl Al Campo, powstały po decyzji autora o stałym osiedleniu się na wyspie i założeniu rodziny, to hołd dla prostego życia na prowincji. Zwieńczeniem procesu eliminowania tego, co polityczne, na rzecz tego, co prywatne i uniwersalne są prace z najpóźniejszego cyklu, zatytułowanego Isla. Znajdują się wśród nich zarówno intymne portrety, jak i panoramiczne pejzaże czy martwe natury.
Poetyka fotografii Bazana ewoluowała na przestrzeni blisko trzech dekad twórczości. Poczynając od czarno-białych, surowych w charakterze dokumentów ubóstwa po upadku Związku Radzieckiego, autor podejmował z czasem eksperymenty z zastosowaniem koloru, by w pełni świadomie używać go w – jak sam je określa – medytacjach nad krajobrazami wyspy. Przemianom formy w pracach Ernesta towarzyszyło stopniowe różnicowanie tematów, wśród których coraz mniej politycznej anegdoty, więcej zaś instrospekcji i poczucia przynależności.
To naród, który kocha i docenia życie w jego najprostszych przejawach. Fotografowałem ich godność, przedsiębiorczość, ich miłość do dzieci, muzyki i tańca oraz żarliwą religijność. Z czasem przestałem być zdystansowanym obserwatorem – uważa Bazan.
Trylogia kubańska jest częścią programu przybliżania polskiej publiczności klasyków światowej fotografii, realizowanego przez Fundację Instytutu Fotografii Fort.
Ernesto Bazan – ur. 1959 w Palermo na Sycylii. Jeden z najbardziej uznanych na świecie współczesnych artystów, zajmujący się fotografią humanistyczną. Absolwent fotografii nowojorskiej School of Visual Arts. Od swojej pierwszej wizyty w 1992 roku, przez blisko 25 lat dokumentował przemiany społeczno-polityczne Kuby oraz krajobrazy wyspy. Od 2002 roku prowadzi warsztaty fotograficzne, poświęcone tematyce Ameryki Łacińskiej. Mieszka w Veracruz w Meksyku.
Wystawie Trylogia kubańska towarzyszą warsztaty prowadzone przez Ernesto Bazana i Tomasza Tomaszewskiego. Warsztaty będą miały formę dwóch ośmiogodzinnych sesji, podzielonych na czterogodzinne bloki, w ramach których szczegółowej ocenie zostaną poddane prace zaproponowane przez każdego z uczestników. Więcej szczegółów na stronie organizatora.
Ernesto Bazan. Trylogia Kubańska
Kurator wystawy: Tomasz Tomaszewski
Od 16 marca do 6 maja 2018 roku
Galeria IFF w Warszawie (Fundacja Instytut Fotografii Fort)