Dziwne powieści i jeden esej, reportaż. Kiedyś wszyscy w nich mieszkaliśmy. O życiu w blokach porozmawiamy z Salcią Hałas, ubiegłoroczną laureatką Gdyni za powieść Pieczeń dla Amfy, Beatą Chomątowską, autorką książki Betonia. Dom dla każdego oraz Moniką Milewską, której powieść Latawiec z betonu miała swoją premierę w marcu 2018 roku.
Salcia Hałas – urodzona w Przemyślu. Skończyła filologię polską oraz ogrodnictwo w Gdańsku. Niegdyś mieszkanka falowca. Od czternastu lat zajmuje się ogrodami. Pieczeń dla Amfy to powieść o obyczajach przymorskiego ludu, który mieszka właśnie w falowcu przy ul. Obrońców Wybrzeża w Gdańsku, jednym z najdłuższych bloków mieszkalnych w Europie. Pewnego dnia na jego ścianie pojawia się zaciek, interpretowany przez lokalne kobiety jako objawienie maryjne.
Beata Chomątowska – pisarka, dziennikarka, prezeska Stowarzyszenia Inicjatyw Społeczno-Kulturalnych Stacja Muranów, stała współpracowniczka Tygodnika Powszechnego. W książce Betonia przygląda się blokom bez uprzedzeń, z ciekawością reportera i dociekliwością badacza. To opowieść o idei masowego budownictwa, świetlanych szklanych domach przemienionych to w slumsy, to w luksusowe apartamentowce, a przede wszystkim brawurowa próba ukazania bloków takich, jakie są naprawdę – małych światów, które wywarły ogromny wpływ na historię współczesnej architektury.
Monika Milewska – doktor historii, eseistka, poetka, dramatopisarka, adiunkt w Zakładzie Etnologii i Antropologii Kulturowej Uniwersytetu Gdańskiego. Latawiec z betonu to gdański falowiec w zupełnie innym ujęciu. 40 lat. 16 klatek schodowych. I jedna krowa na balkonie. Pofalowane betonowe morze. Czysty modernizm. Porzucona wśród trawy rzeźba. A może 860-metrowy moloch z przytłaczająco niskimi sufitami, klaustrofobicznymi mieszkaniami, kapryśną windą dojeżdżającą na wybrane piętra oraz idealne miejsce dla samobójców? Realizm magiczny powieści przeplata się z satyrą, historią Gdańska i Przymorza, ważnymi dla Polski wydarzeniami.
Dyskusja Życie bloku odbędzie się w ramach festiwalu Miasto Słowa, który towarzyszy Nagrodzie Literackiej Gdynia 2018.