Paradżanow w Asymetrii to pokaz pierwszej małej retrospektywy fotografii Jurija Mechitowa w Polsce, ale także jego metody badawczej, podług której od kilkudziesięciu lat gromadzi on materiały wizualne związane ze sztuką wielkiego, trochę dziś już zapomnianego mistrza kina sowieckiego. Artysty, który żył i tworzył „na przecięciu różnych kultur i światopoglądów, zaszczutym przez system, obdarzonym złożoną tożsamością etniczną i seksualną”.
![„Paradżanow/Spalone archiwa” (źródło: materiały prasowe organizatora) „Paradżanow/Spalone archiwa” (źródło: materiały prasowe organizatora)](https://ownetic.com/news/wp-content/uploads/2018/09/asymetra-w-bwa-warszawa-2018-09-22-530x435.jpg)
Jurij Mechitow (ur. 1950), legendarny już dzisiaj fotograf ormiańsko-gruziński, karierę artystyczną rozpoczął na przełomie 1978/79 roku jako reżyser i operator pięknego, późno-neorealistycznego filmu dokumentalnego Nina Józefowna Kozłowskaja. Traf chciał, że jego tytułowa bohaterka (pochodzenia polskiego) była nauczycielką historii w szkole Siergieja Paradżanowa, artysty uznawanego wówczas za jednego z najważniejszych twórców światowego kina, który kilka lat wcześniej powrócił po pierwszym pobycie w więzieniu, by zamieszkać w rodzinnym Tyflis.
Mechitow zaprosił Paradżanowa na pokaz Niny. Mistrz przyjął film entuzjastycznie i odtąd Mechitow towarzyszył Paradżanowowi w jego wędrówkach filmowych jako fotograf, a także czasem jako aktor. Po latach z zebranego materiału utworzył archiwum w Tbilisi.
Podczas Warsaw Gallery Weekend 2018 wystawie towarzyszy dodatkowy pokaz Spalone archiwa, w którym udział biorą Nikita Kadan, Zbigniew Libera, Paweł Pierściński, Wacław Ropiecki.
Pokaz archiwum Zbyszka Libery dzięki uprzejmości Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie.
Paradżanow/Spalone archiwa
Yuri Mechitov, Nikita Kadan, Zbigniew Libera, Paweł Pierściński, Wacław Ropiecki
Od 21 do 23 września 2018 roku
BWA w Warszawie