9 października 2011 r. o godz. 13.00 w Auli Artis Wyższej Szkoły Nauk Humanistycznych i Dziennikarstwa w Poznaniu odbędzie się otwarcie wystawy z serii Łowcy Obrazów – Capa, Chim, Taro i ich hiszpańskie negatywy. Wykład z prezentacją multimedialną pt. Meksykańska walizka, który poprowadzi Cynthia Young International Center of Photography w Nowym Jorku.
O nieprawdopodobnym znalezisku, czyli walizce pełnej negatywów słuchy chodziły już w 1995 r., lecz dopiero w 2007 r. trafiła ona do International Center of Photography w Nowym Jorku. Okazało się, że to naprawdę walizka Roberta Capy, którą zostawił w swoim paryskim studiu, gdy w 1939 r. opuszczał Europę. Miała zawierać jego negatywy z okresu wojny w Hiszpanii. Capa do śmierci był przekonany, że zaginęła na zawsze.
Nie wiadomo jak walizka trafiła do meksykańskiego ambasadora przy francuskim rządzie Vichy, gen. Francisca Aquilara Gonzáleza, w każdym razie to z nim pojechała do Meksyku. Tamtejszy klimat doskonale zakonserwował jej zawartość, która przeszła najśmielsze oczekiwania: trzy pudła ze 126-cioma rolkami nie tylko Roberta Capy, ale także Gerdy Taro, jego towarzyszki życia (w latach 1934–37), oraz przyjaciela, Davida Seymoura zwanego Chimem (od jego polskiego, oryginalnego nazwiska Szymin); dwie rolki przypisano Fredowi Steinowi.
Większość z odzyskanych 4300-tu zdjęć zrobiono w Hiszpanii w 1936 r. i choć nie ma wśród nich legendarnej fotografii Capy, przedstawiającej padającego żołnierza, to stanowią ogromną dokumentację codziennego życia partyzantów, częściowo również i obozów jenieckich.
Specjaliści nowojorskiego International Center of Photography, instytucji – co istotne –założonej przez brata Roberta Capy, Cornella, wywoływali negatywy klatka po klatce. Efekt po raz pierwszy pokazano publiczności dopiero 24 września 2010 r., na wystawie prezentowanej do 8 maja 2011 r. Jej kuratorem była Cynthia Young, opiekunka całego projektu meksykańska walizka.
International Center of Photography (ICP) – Międzynarodowe Centrum Fotografii jest rozległą nowojorską instytucją badawczą i edukacyjną, położoną w centrum Manhattanu.
Dysponuje kilkudziesięcioma tysiącami metrów kwadratowych powierzchni na potrzeby archiwum, muzeum, biur i szkoły (ICP School). Powstała w wyniku gwałtownego rozwoju Fund for Concerned Photography, który w 1966 r. założył fotograf Cornell Capa, by chronić dokumentalną spuściznę swego brata, Roberta Capy, oraz innych fotografów Agencji Magnum, jak nieżyjący już wówczas Werner Bischof i David Chim Saymour.
W 1974 r. powołano do życia ICP z siedzibą na słynnej Museum Mile przy Piątej Alei, a już w 1985 r. z powodu stałego rozrastania się archiwum i wystaw konieczne stało się otwarcie kolejnej siedziby przy Avenue of the Americas. Obecnie ICP ma za sobą ponad pół tysiąca wystaw, na których pokazano prace ponad trzech tysięcy fotografów, a przede wszystkim posiada jeden z największych zbiorów fotograficznych na świecie. W stałej ekspozycji znajduje się ponad 100 tysięcy zdjęć, zwłaszcza z obszaru fotografii dokumentalnej z lat 1930–2000.
Robert Capa (ur. 1913 r., Węgry; zm. 1954 r., Indochiny) Jeden z najbardziej utalentowanych i barwnych fotografów XX w. Za życia okrzyknięty największym fotoreporterem wojennym. Autor m.in. ikony wojny domowej w Hiszpanii – fotografii padającego żołnierza. Po śmierci, w związku z tym właśnie zdjęciem, posądzany o manipulację.
Gerda Taro (ur. 1910, Niemcy; zm. 1937, Hiszpania) Niemiecka fotografka z polskiej rodziny żydowskiej imigrantów z Galicji. Piękna, wykształcona, znająca biegle kilka języków, w tym hiszpański, francuski i angielski, jest uznawana za pierwszą kobietę fotoreportera wojennego, która na froncie straciła życie.
David Seymour, zw. Chim (ur. 1911, Polska; zm. 1956, Egipt) Nazywany zarówno polskim jak i amerykańskim fotografem, obok Cartier-Bressona najlepiej wykształcony członek-założyciel Agencji Magnum, który przyjął w niej po śmierci Roberta Capy niewdzięczną (i bezpłatną) funkcję wiceprezesa do spraw finansowych. Obdarzony ogromną wrażliwością, zasłynął dokumentacją wpływu wojny na psychikę dzieci, zebraną w albumie Children of Europe.
Kurator wykładu w Poznaniu: Monika Piotrowska
Współpraca: Elżbieta Król
Wyższa Szkoła Nauk Humanistycznych i Dziennikarstwa
ul. gen. Tadeusza Kutrzeby 10
61-719 Poznań