23 kwietnia 2012 roku o godz. 12.00 oraz 20.00 Gdański Teatr Szekspirowski uczci 448. rocznicę urodzin Williama Szekspira Pierwszym Zjazdem Polskich Hamletów w Gdańsku. Na zaproszenie Andrzeja Wajdy ponad trzydziestu aktorów weźmie udział w dwuczęściowym happeningu artystycznym Hamlet dwóch czasów.
Dwie odsłony wydarzenia rozegrają się w różnych przestrzeniach – będą też miały odrębne konwencje. Część pierwsza, z inspiracji i pod opieką artystyczną Andrzeja Wajdy, odbędzie się w samo południe na Długim Targu w Gdańsku. Najbardziej reprezentacyjna z ulic miasta zamieni się na godzinę w wielką scenę – z dziesięciu przedproży gdańskich kamienic usłyszymy fragmenty Hamleta Williama Szekspira. Charakter tej inscenizacji nawiązywać będzie do prezentowanego we wrześniu 2009 roku widowiska Aktorzy Przyjechali towarzyszącego uroczystości wmurowania kamienia węgielnego pod Gdański Teatr Szekspirowski. Tym razem około czterdziestu polskich aktorów, grających w przeszłości rolę Hamleta, zaprezentuje wybrane przez siebie dialogi i monologi z najsłynniejszej ze sztuk – nierzadko w asyście partnerów scenicznych z oryginalnych przedstawień. Aktorzy będą grali jednocześnie na wszystkich dziesięciu scenach, powtarzając przygotowane fragmenty tak, aby krążąca między scenami publiczność miała szansę podziwiania różnorodności interpretacji Hamleta w wykonaniu polskich gwiazd teatru i kina. Do udziału w wydarzeniu zaproszeni zostali aktorzy, którzy uczestniczyli w inscenizacjach Hamleta od 1960 do 2011 roku. Wystąpią między innymi: Maciej Stuhr, Mirosław Baka, Jacek Poniedziałek, Krzysztof Tyniec, Mariusz Bonaszewski, Krzysztof Gordon, a także Paulina Chruściel.
Happening Pierwszy Zjazd Polskich Hamletów w Gdańsku odbędzie się w otwartej, miejskiej przestrzeni. Aktorzy zmierzą się z tekstem Szekspira bez scenografii i nagłośnienia, dlatego każdy z tych występów będzie nie tylko wyzwaniem i popisem aktorskich umiejętności, ale stanie się zarazem hołdem złożonym średniowiecznym i renesansowym wędrownym artystom teatralnym, którzy odwiedzali dawniej Gdańsk. Wówczas było to największe i najbogatsze miasto nad Morzem Bałtyckim, w którym jeszcze za życia Szekspira grano jego sztuki. Wystawianie Hamleta w konwencji nawiązującej do tradycji teatru angielskich komediantów i teatru elżbietańskiego w Gdańsku staje się wymownym znakiem połączenia dwóch czasów. Po zapadnięciu zmroku, o godzinie 20.00, na placu budowy Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego rozegra się druga część wydarzenia wyraźnie osadzona w technologii teatru XXI wieku. Spektakl Hamlet trans gatunkowy w reżyserii Roberta Florczaka wykorzystujący nowoczesne techniki multimedialne, szczególnie elementy rzeczywistości rozszerzonej.
Jednym z najbardziej spektakularnych efektów będzie nawiązujący do Hamleta video-mapping (wielkoformatowa projekcja 3D) na północnej ścianie Teatru. Widowisko zaprezentowane zostanie na czterech odrębnych scenach usytuowanych na i w okolicy placu budowy. Widzowie będą przechodzić grupami tak, by w ciągu około 60 minut obejrzeć wszystkie zsynchronizowane fabularnie sceny. Aktorzy biorący udział w wydarzeniu wchodzić będą w interakcję z partnerami scenicznymi, którzy w przedstawieniu wystąpią w formie projekcji multimedialnych (wcześniej nagranych z wykorzystaniem techniki green-box). Na każdej z czterech scen wystąpi kilku Hamletów – do godziny 22.00, jednego wieczoru zaprezentują się więc różne obsady aktorskie. Oprócz Hamletów z pierwszego happeningu w tej realizacji wystąpią również artyści, których niecodziennie można zobaczyć na deskach teatru, tacy jak Skiba i Konio, a także: Marzena Nieczuja-Urbańska, Dorota Androsz, Grzegorz Wolf, Kacper Ołowski, Bożena Elterman, Krzysztof Leon Dziemaszkiewicz, Krzysztof Czerny oraz Piotr Michalski. Wejście od godz. 20.00 do 22.00, co 15 minut.
Organizatorzy przygotowali wydarzenie zarówno efektowne, jak i bogate w symbolikę. Z jednej strony nawiązuje do 400-letniej tradycji teatru zawodowego w Gdańsku, którego początki tworzyli aktorzy angielscy. Z drugiej zaś odwołuje się do nurtu teatru współczesnego wykorzystującego najnowsze zdobycze techniki w miejscu symbolicznym dla Gdańska i całej Europy – pomiędzy średniowiecznymi murami a ścianami powstającego budynku teatru. Wpisuje się to w misję Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego, który sięgając po tradycję i czerpiąc z niej inspirację, chce jednocześnie mówić o świecie i człowieku językiem nowej ery.
23 kwietnia, godz. 12.00 i 20.00
Gdańsk