20 marca 2009 roku o godzinie 19.00 w Muzeum Sztuki Współczesnej w Warszawie odbędzie się wernisaż wystawy palestyńskiej artystki Ahlam Shibli Wydomowienie. Wystawa składa się z trzech serii fotograficznych Dom Dziecka, Trackers (Tropiciele) i Dependence (Zależność).
W swej twórczości Shibli skupia się przede wszystkim na dokumentowaniu codziennego życia Palestyńczyków pod izraelską okupacją. Odwołując się do ponad stuletniej tradycji fotografowania pejzażu palestyńskiego, Shibli unikała zazwyczaj w swych pracach przedstawiania sylwetek ludzkich, utrwalając wyłącznie ich ślady. Jej wcześniejsze cykle przedstawiały najczęściej opuszczone domostwa, niedokończone budowy, pustkowia i cmentarze. Artystka próbuje dokumentować historię, odciskającą swe piętno na palestyńskich osadach czego przykładem są cykle Arab-al-Sbaih i Goter, zaprezentowane w 2007 na międzynarodowej wystawie documenta 12 w Kassel. Artystka koncentruje się na analizowaniu takich zjawisk jak rozproszona tożsamość, wieloaspektowe uczucie bezdomności, nomadyzm, pamięć miejsca.
Trzy cykle pokazywane w Warszawie nie dotyczą wyłącznie tematyki palestyńskiej artystka dokumentuje oznaki destabilizacji, nędzy i nierówności społecznej w szerszym, międzynarodowym kontekście. Najnowszy cykl fotograficzny Dom dziecka z 2008 roku, który zostanie po raz pierwszy pokazany w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, został zrealizowany podczas podróży Ahlam Shibli po Polsce i jej odwiedzin w jedenastu, rozrzuconych po całym kraju domach dziecka. Podczas tych wizyt artystka nawiązała specjalną emocjonalną więź z przebywającymi w tych instytucjach dziećmi, co odzwierciedla intymny, pełen psychologicznych niuansów charakter wykonanych wówczas fotografii.
Aby zeprezentować pełniejszy wgląd w twórczość Shibli zaprezentowane zostały również dwa inne cykle fotograficzne Trackers (Tropiciele) z 2005 roku (zdjęcia przedstawiające codzienność Beduinów, służących dobrowolnie w izraelskiej armii, zajmujących się tropieniem nielegalnego przepływu ludzi na pograniczu izraelskopalestyńskim i izraelsko-egipsk imi) i Zależność z 2007 roku (reportaż o życiu imigrantów w Barcelonie, zatrudnianych nielegalnie do opieki nad osobami starszymi). Wszystkie te cykle fotograficzne dotyczą ludzi znajdujących się w niewłaściwym, nie swoim miejscu. Jak wskazuje neologizm użyty w tytule wystawy wydomowienie – kwestia domu i przynależności, a raczej ich braku, jest głównym zagadnieniem eksplorowanym przez Shibli. Jej prace kierować mają zainteresowanie widza w kierunku niewidzialnych, marginalizowanych aspektów życia społecznego.
Ahlam Shibli urodziła się w 1970 roku w Palestynie, gdzie stale mieszka i pracuje, rejestrując – jak sama to określa – codzienność zrodzoną z ciągłego naruszania palestyńskiego prawa do ziemi. W ciągu ostatnich 10 lat zrealizowała następujące cykle fotograficzne: Interrupted River, Horse Race in Jericho, Wadi Saleib in Nine Volumes, Voyage in Mt. Tabor, Unrecognised, Self Portrait, Five Senses, Positioning, Goter, Catastrophe: Mt. Tabor, Berlin, Refuge in Frost, oraz Halisa, Trackers (Tropiciele), Market, Eastern LGBT, Arab al-Sbaih, The Valley, Dependence (Zależność), które prezentowane były w galeriach, muzeach i na biennale w Europie, na Bliskim Wschodzie i w Ameryce Łacińskiej.
Otwarcie wystawy: 20 marca 2009 godz. 19.00