Od 16 kwietnia w Galerii No Women No Art w WSNHiD w Poznaniu będzie można oglądać wystawę fotografii Magdaleny Frey w ramach festiwalu Inwazja barbarzyńców – Inny Festiwal. W ramach ekspozycji prezentowane będą wybrane przez autorkę prace z cykli: Roma, Polnische Küche, Mujer Mexicana oraz sztuki video: Juchitán – Women’s networks.
Kobieta zjawia się w pracach Magdaleny Frey w rozmaitych rolach – prezentuje ostentacyjnie własną cielesność, obnaża fizjologię, opowiada o uwikłaniu w społeczne role i stereotypy. Funkcjonuje jako dziewczynka, ciężarna, matka, staruszka. Wszystkie elementy, połączone przy pomocy technik komputerowych, współtworzą znaczenia prac i opowiadają, często zawiłe i wieloznaczne, fabuły, analizujące status kobiety we współczesnej kulturze, jej samoświadomość i zagadnienie odbijania się w męskich oczach.
Frey w swoich fotomontażach traktuje ciało jako krajobraz, ale jest to krajobraz wewnętrzny. (…) U Frey, wnikanie w ciało to wnikanie w podświadomość. Ta mięsność przenika się z portretami: dziewczynek, kobiet romskich, muzułmanek, kobiety chorej na raka. Wydaje się, że artystka zadaje pytanie o świadomość ciała, o związane z nim lęki, do których boimy się przyznać, o strach przed własnym ciałem będącym też miejsrcem katastrofy. Próbuje się więc przedrzeć przez stereotypowe wyobrażenia o ciele.
Prof. Izabela Kowalczyk pisze na swoim blogu Straszna sztuka
Magdalena Frey to artystka austriacka, tworząca fotografie, kolaże fotograficzne, krótkie filmy. Frey tworzy, zdaniem L. A. Hartl, fotograficzne studia biograficzno- socjokulturowe, bliskie tematyce feministycznej. Jej prace są przykładem uwikłania kobiet w role społeczne, stereotypy. Frey podejmuje walkę z wykluczeniem ze społeczeństwa ze względu na płeć oraz przypisane kobietom funkcje społeczne.
Magdalena Frey, w ramach Inwazja barbarzyńców – Inny Festiwal
Wernisaż: 16 kwietnia 2013 roku, godz. 18.00
Galeria No Women No Art w Wyższej Szkole Nauk Humanistycznych i Dziennikarstwa
ul. Kutrzeby 10
Poznań