Od 27 września w Galerii Asymetria w Warszawie będzie można oglądać wystawę prac Wojciecha Plewińskiego (Reminiscencje) i Ronita Porata (Hippocampus). Ekspozycja odbędzie się w ramach Warsaw Gallery Weekend.
Konfrontacja dwóch materiałów fotograficznych autorstwa Wojciecha Plewińskiego z Krakowa oraz Ronit Porat z Tel Awiwu, artystów z różnych kręgów kulturowych i różnych generacji, na wystawie w galerii Asymetria dotyka problemu, któremu najbliższa wydaje się wypowiedź poety Paula Celana odnośnie wiersza: Wiersz miałby być mianowicie językową krystalizacją uwagi zwróconej ku temu, co pojedyncze, takiej uwagi wszakże, która jest przede wszystkim aktem nie oka, lecz pamięci. Z tą różnicą, że w tym wypadku chcemy odnieść je do problemu natury wizualnej i wystawy fotografii.
Reminiscencje – to układ przestrzenny zrealizowany przez Józefa Szajnę, stanowiący epitafium dla artystów krakowskich wywiezionych w 1942 r. do obozu w Oświęcimiu i tam rozstrzelanych, pokazywany był m.in. na Biennale w Wenecji w 1970 r. Józef Szajna, artysta naznaczony pobytem w obozie koncentracyjnym, po nieudanej stamtąd ucieczce został skazany na śmierć i przebywał w bunkrze śmierci. Wyrok ten został zamieniony na dożywotnie więzienie, a Szajna przyjmuje rolę świadka, który czerpie ze swoich wspomnień w pracy artysty. Reminiscencje jako environment zostają udokumentowane przez fotografa Wojciecha Plewińskiego, który współpracuje z Szajną w trakcie jego tworzenia.
Hippocampus Ronit Porat to wystawa, która była prezentowana w 2012 r. w Indie Gallery w Tel Awiwie. Etymologicznie (łac.) to element odpowiedzialny za pamięć, struktura nerwowa umieszczona w płacie skroniowym człowieka, sterująca przenoszeniem informacji z pamięci krótkotrwałej do pamięci długotrwałej oraz do orientacji przestrzennej.
Ronit Porat buduje materiał Hippocampus przefotografowując m.in. prace Marii Breslauer, niemieckiej fotografki pochodzenia żydowskiego. Można zauważyć tu portret Annemarie Schwarzenbach, szwajcarskiej dziennikarki i fotografki, która umiera w wieku 34 lat w efekcie upadku na rowerze, kiedy jej matka, z którą łączyła ją trudna relacja, odmawia jej wystarczającej pomocy. Na plakacie reklamującym wystawę Marianne Breslauer, na którym przedstawiona została Annemarie, ktoś domalował wąsy. Porat przefotografowuje akt domalowania, jakby retuszując obraz, którego staje się nowym świadkiem. Świadkiem historii kobiet, których obrazy łączą się w fantazji i mieszają z jej prywatną historią, w budowie tablicy pamięci, gdzie orientacja historyczna zostaje zamieniona na akt twórczej pamięci.
Dwa materiały fotograficzne: Reminiscencje i Hippocampus stanowią również konfrontację genderowej roli pamięci: z jednej strony dojrzałego artysty (Józefa Szajny) czerpiącego ze swoich młodzieńczych wspomnień – fotografowanych przez mężczyznę i z drugiej kolekcji obrazów, portretów, kobiet: Schwarzenbach/Breslauer/Porat, choć podkreślmy, że to nie wyczerpuje tematyki tego projektu.
W przestrzeni Muzeum Prywatnej Wyobraźni pojawi się wizualny komentarz do wystawy autorstwa Tomka Szerszenia pt. Zarażeni Strzemińskim.
Rafał Lewandowski
Wojciech Plewiński – Reminiscencje
Ronit Porat – Hippocampus
Wernisaż: 27 września 2013 roku, godz. 19.00
Galeria Asymetria
Dom Funkcjonalny, ul. Jakubowska 16
Warszawa