W cztery czwartkowe wakacyjne wieczory w krakowskim Międzynarodowym Centrum Kultury w ramach cyklu Kino na dachu MCK zaprezentowane zostaną zarówno filmy dokumentalne, jak i fabularne. Łączy je to, że doskonale oddają ducha epoki i atmosferę panującą na przełomie XIX i XX wieku.
Tematem dokumentów jest życie i dzieło trzech wybitnych artystów, których prace można zobaczyć na wystawie. Będzie to niemiecka wysokobudżetowa produkcja o twórczości Alfonsa Muchy i dwa dokumenty produkcji czeskiej poświęcone Drtikolowi i Kupce (fotografia i malarstwo). Z filmów fabularnych wybrane zostały Lampy naftowe i Morgiana Juraja Herza. Oba obnażają problemy mieszczan u progu XX wieku.
Projekt przygotował Piotr Zdybał, który opisuje go tak:
Staram się spoglądać na południowych sąsiadów z mniej oczywistej strony. Nie jestem przeciwnikiem piwa, knedlików i książek Hrabala, ale uważam, że Czesi mają do zaprezentowania znacznie więcej. Interesują mnie dzieła, które wykraczają poza stereotypową perspektywę. Filmy są ciekawe wizualnie i wciągające. Większość krytyków podkreślała wagę niezwykłych dekoracji. To one budują klimat secesyjnej dekadencji i przepychu. Poza tym ich tematyka wcale nie jest taka odległa, jakby się wydawało. (źródło wywiad dla Gazety Wyborczej, 23.05.2014)
Każda z projekcji poprzedzona będzie prelekcją wprowadzającą, pozwalającą dowiedzieć więcej o bohaterach wystawy.
10 lipca, godz. 20.30 – Lampy naftowe (Petrolejové lampy, 1971, reż. Juraj Hertz). Opowieść o konwenansach i szaleństwie osadzona w realiach małego czeskiego miasteczka z początku wieku. Film jest, obok Palacza zwłok, jedną z bardziej rozpoznawalnych realizacji Juraja Hertza. W 1971 roku wszedł do głównego pokazu festiwalu filmowego w Cannes. Lampy naftowe to ekranizacja powieści Jaroslava Havlíčka pod tym samym tytułem. Bohaterka to kobieta wyemancypowana, odróżniająca się od otaczających ją ludzi.
24 lipca, godz. 20.30 – František Kupka – symfonia barw i malarz kosmosu (František Kupka – Symfonik barev a malíř kosmu, 2008, reż. Daniela Gébová) i Fotograf František Drtikol (2000, reż. Jiří Holna). Dwa filmy dokumentalne o twórcach kluczowych dla czeskiej sztuki. František Kupka jest obecny na prezentowanej wystawie, lecz w odsłonie symbolistycznej, a nie dużo bardziej popularnej, abstrakcyjnej. Z kolei František Drtikol należy do późniejszego pokolenia niż symboliści, niemniej jego twórczość czerpie z wcześniejszych doświadczeń sztuki czeskiej i jest kolejnym rozdziałem w relacjach artystycznych pomiędzy Pragą a Paryżem.
7 sierpnia, godz. 20.30 – Morgiana (1972, reż. Juraj Herz). Film jest interpretacją znanego motywu dwóch sióstr – pięknej i dobrej oraz złej i brzydkiej. Akcja rozgrywa się w nadmorskiej miejscowości w secesyjnej scenerii. W pełnym ekspresji widowisku z bogatymi kostiumami i psychodeliczną muzyką, nacisk położono na pogłębiony portret psychologiczny bohaterki ukazanej w skrajnych stanach emocjonalnych. To senny koszmar o miłości, nienawiści, szaleństwie i namiętnościach.
21 sierpnia, godz. 20.30 – Alfons Mucha – secesyjny wizjoner (Alfons Mucha – Visionär im Jugendstil, 2004, reż. Susanna Boehm). Alfons Mucha uchodzi w Polsce za najbardziej rozpoznawalnego czeskiego artystę. Ile tak naprawdę o nim wiemy? Film pokazuje jego drogę artystyczną, w której mieszczą się zarówno mroczne przedstawienia w duchu symbolizmu, secesyjne impresje, jak i monumentalne panslawistyczne dzieła takie jak Epopeja słowiańska.
Kino na dachu MCK
Projekcje czeskich filmów towarzyszące wystawie Władcy snów. Symbolizm na ziemiach czeskich 1880–1914
Projekcje odbędą się w dniach od 10 lipca do 21 sierpnia 2014 roku
Międzynarodowe Centrum Kultury w Krakowie