Z niezwykle dużym rozmachem przygotowywana jest premiera operetki J. Straussa „Zemsta Nietoperza” w reżyserii Janusza Józefowicza, na którą Opera Krakowska zaprasza 18 i 19 grudnia 2005 r. (scena operowa przy pl. św. Ducha 1).
Na potrzeby krakowskiej realizacji Zemsty Nietoperza, operetki grywanej na największych scenach operowych świata uszyto już ponad 200 kostiumów, zużyto ponad 8 ton drewna do produkcji scenografii oraz przygotowano ogromną ilość rekwizytów.
Satyra z sentymentem – jak trafnie określił operetkę Zemsta Nietoperza J. Straussa czołowy polski publicysta muzyczny Janusz Ekiert – należy wciąż (od 1874 roku!) do najczęściej wystawianych operetek na scenach światowych. Zgrabne libretto (w doskonałym przekładzie Juliana Tuwima), oryginalna, pełna wdzięku i uroku muzyka. Niezmienne powodzenie u publiczności sprawia, że sięgają po nią często sceny operowe (Wiedeń, Londyn, Hamburg, Berlin, Salzburg).
Wśród realizatorów krakowskiej premiery znajdują się uznani twórcy, specjaliści od musicali. Reżyserię i choreografię przygotowuje Janusz Józefowicz, znany inscenizator, choreograf, reżyser, aktor i Dyrektor Artystyczny Studia Buffo. Kierownictwo muzyczne sprawuje specjalista od wykonań muzyki Straussa – Uwe Theimer, sława wiedeńskiej Volksoper, współpracujący z tak znanymi dyrygentami jak Karl Böhm, Lorin Maazel, James Levine. Kostiumy zaprojektowała Maria Balcerek, związana z wieloma teatrami i operami w Polsce, dwukrotna laureatka prestiżowej nagrody Złota Maska. Scenografię przygotował Andrzej Woron, znany i ceniony autor takich realizacji jak Romeo i Julia i Piotruś Pan. Projekt plakatu jest autorstwa Marii Balcerek.
Jak będzie wyglądała krakowska realizacja Zemsty Nietoperza? Nie uwspółcześniam, nie przebieram aktorów we współczesny kostium. Pozostaję wierny estetyce przełomu wieków XIX i XX. Akcja dzieje się w karnawale, czyli tak, jak zostało zapisane
w libretcie – mówi Janusz Józefowicz. Operetka ta jest znakomicie muzycznie skonstruowana przez Straussa. A do tego historia okazuje się dosyć zabawna. Dialogi, które padną na scenie w tłumaczeniu Juliana Tuwima, są bardzo dowcipne i nadal aktualne, a piosenki znakomite. Słuchając świetnych tłumaczeń można zrozumieć Jeremiego Przyborę, który często mówił, że Tuwim był dla niego wzorem. W Zemście Nietoperza nie czuje się, że jest to opowieść sprzed stu lat.
Dużą rolę w spektaklu odgrywać będzie choreografia. Do krakowskiego zespołu baletu doangażowane zostaną dodatkowe pary taneczne, a także akrobata.
Janusz Józefowicz: Choreografia będzie szczególnie ważna zwłaszcza w II akcie, gdy akcja przedstawienia przenosi się na salę balową i taniec siłą rzeczy staje się istotną częścią składową tego opowiadania. Będzie także ważna w I akcie, który bardzo mnie bawi i ciekawi, gdzie pojawią się sceny kilkuosobowe, wymagające bardzo precyzyjnej pracy z rekwizytem. Każdy gest i każdy ruch na scenie będzie miał swój rytm, czyli otrzyma na swój sposób opracowanie choreograficzne.
Uwe Theimer – kierownik muzyczny krakowskiej realizacji, wybitny dyrygent, specjalizujący się w muzyce Straussa tak mówi o operetce: Kocham cały utwór, a moim ulubionym wycinkiem jest zawsze ten, którym w danym momencie dyryguję. Ale dwa fragmenty Zemsty nietoperza są najważniejsze: uwertura i czardasz. Do ich wykonania dyrygenci przykładają szczególną uwagę. Bo gdy uda się prezentacja tych fragmentów, zadowolony jest nie tylko dyrygent, orkiestra, ale przede wszystkim publiczność.
W głównych partiach wystąpią: Ewa Biegas/Gabriela Orłowska de Silva (Rozalinda), Marta Boberska/ Anita Maszczyk (Adela), Janusz Ratajczak/ Leszek Świdziński (Eisenstein), Tadeusz Szlenkier/Adam Zdunikowski (Alfred), Andrzej Biegun/Konrad Szota (Frank), Maria Lenart/ Danuta Nowak-Połczyńska/Bożena Zawiślak-Dolny (Orlovsky), Artur Ruciński/ Przemysław Rezler (dr Falke), Janusz Dębowski/Franciszek Makuch (dr Blink), Kajetan Wolniewicz/Stanisław Knapik (Frosch) oraz orkiestra, chór i balet Opery Krakowskiej.
Kolejne spektakle: 9 stycznia, 2 kwietnia, 4 czerwca, 3 grudnia 2006
Konferencja prasowa z udziałem realizatorów odbędzie się w poniedziałek 12 grudnia br. o godz. 14.15 w foyer Teatru im. J. Słowackiego.
Bilety w cenie: 50, 80, 100 zł
Sprzedaż biletów: Kasa Operowa w Teatrze im. J. Słowackiego, tel.: 012 421 16 30